artikel

Winkelverkiezing zet ondernemer op scherp

Events

Winkelverkiezing zet ondernemer op scherp

DOETINCHEM – Juryvoorzitter Gerrit Grievink benadrukt dat het bij de winkelcompetitie vooral om de prestaties in de lokale markt gaat. ‘We gaan op zoek naar de kracht van het lokale winkelteam en beoordelen de manier waarop zij in de winkel inspelen op de wensen van hun klant.

‘Aan de hand van uitgebreide vragenlijsten worden alle deelnemende supermarkten beoordeeld. Door hun eigen consumenten, maar ook door oud-ondernemers en vakspecialisten. De bezoeken vinden zowel aangekondigd als anoniem plaats. Hierdoor moeten ondernemers en hun medewerkers gedurende de verkiezingsperiode iedere dag weer een topprestatie leveren’, aldus Grievink. Deelnemen aan de nationale verkiezing betekent een mooie kans om te bepalen waar je staat als supermarkt of buurtwinkel. ‘Door mee te doen heb je de mogelijkheid je eigen teamprestaties te spiegelen aan die van anderen. En het mooie van de landelijke competitie ten opzichte van een interne competitie is, dat je je prestaties ook nog eens kan spiegelen aan concurrerende formules’, stelt de juryvoorzitter.

Ambassadeurs

Om alle beoordelingsronden in goede banen te leiden, zijn er in elke provincie ambassadeurs aangesteld. De provincieambassadeurs zijn voormalig ondernemers, oud-titelwinnaars en anderen die hun sporen in de levensmiddelenbranche nadrukkelijk hebben verdiend. Ze zijn een onmisbare schakel in de verkiezing en bewaken de kwaliteit van de beoordeling. Hierdoor is deze nationale competitie iedere twee jaar een unieke en betrouwbare graadmeter voor prestaties van de Nederlandse supermarktwereld. 

Sport

De verkiezing staat dit keer geheel in het teken van sport. De uitdaging aan willen gaan om goed te presteren, het uithoudingsvermogen te testen, een winnaar te zijn en uiteindelijk met applaus op 23 maart 2010 tijdens de finaledag in de schijnwerpers te staan. Grievink: ‘De winkel zou je kunnen vergelijken met een boksring, waar de partijen een sportieve strijd met elkaar aangaan. Het publiek, de consument, heeft een bepaalde verwachting en daar wil je voor presteren. Eén verkeerde reactie, even niet op je hoede zijn, kan de hele wedstrijd bederven. En om de vergelijking nog maar even door te trekken; een uitblinkende (sport)prestatie is alleen haalbaar met een goede, plichtsgetrouwe coach, die samen met zijn (medische) team de sporter optimaal begeleid en op tijd de juiste instructies geeft. Daarom is het voor de medewerkers ontzettend belangrijk dat de supermarktmanager zijn team motiveert, gelegenheden creëert om te groeien en hen begeleid in de weg naar de overwinning.’

Geen verliezers

Meestal is er bij een wedstrijd maar één winnaar. Bij de (Buurt)Supermarkt van het Jaar verkiezing daarentegen zijn er eigenlijk geen verliezers. Grievink licht dit toe: ‘Allereerst zijn er natuurlijk de provinciewinnaars. Daarnaast worden er diverse afdelingsprijzen verdeeld. En laten we niet vergeten dat alle supermarkten, een uitgebreid juryrapport ontvangen met daarin de bevindingen van de juryleden. Een prachtige handreiking om mee aan de slag te gaan. Uiteindelijk kan er natuurlijk maar één de beste zijn. Maar deelname aan deze wedstrijd levert zoveel leermomenten op, dat de winkel door de deelname bijna altijd beter gaat presteren. Maar niet alleen de deelnemende winkels en hun medewerkers zijn winnaars. Uiteindelijk is de Nederlandse consument de grote winnaar! Meedoen aan de verkiezing zorgt er namelijk voor dat de kwaliteit, service en klantvriendelijkheid op een hoger niveau komen, zowel tijdens de verkiezing als ook daarna. En de klant zal dat weten te waarderen.’

Reageer op dit artikel