artikel

‘Super met groeiopties wint vaak

Events

Een gouden kans in de lokale markt. Dat is volgens CBL-directeur René Roorda deelnemen aan de Supermarkt van het Jaar verkiezing. ‘Je krijgt een deskundige beoordeling door een onafhankelijke jury. Én het is een belangrijke stimulans voor het team en de winkel in de lokale markt.

‘Super met groeiopties wint vaak

Als supermarkt krijg je een spiegel voorgehouden en dat kan heel waardevol zijn, zegt René Roorda, die daarom deelname aan deze tweejaarlijkse verkiezing van de beste supermarkt en buurtsuper van harte aanbeveelt. Maar het levert veel meer op dan dat alleen. Elke deelnemer aan deze wedstrijd zal het beamen dat dit een geweldige motivatie van het personeel oplevert’, zegt Roorda.

 

Klanten betrekken

Het betekent heel veel voor de plaats die de supermarkt inneemt in de lokale markt. Sommige provinciewinnaars zijn daar heel goed in en betrekken hun klanten bij de verkiezingsstrijd. Supermarkten die voor de eerste keer aan deze verkiezing meedoen, zullen ervaren wat dit voor lokale mogelijkheden biedt. Bovendien is de Supermarkt van het Jaar verkiezing een perfect visitekaartje naar de gehele samenleving. Het is goed voor het imago van de sector.’

 

Supers presteren goed

‘In de huidige economische situatie doet de supermarktbranche het goed’, zegt Roorda. Het is een prima keuze voor jongeren om aan de slag te gaan. Vanuit het CBL zijn we intensief betrokken bij de beroepsopleidingen en we constateren dat steeds meer jonge mensen zich voor werken in de supermarkt interesseren. Opleidingsinstituten krijgen meer belangstelling voor de supermarktsector. Het CBL neemt regelmatig food-ambassadeurs mee naar de supermarkten van provinciewinnaars van de Supermarkt van het Jaar verkiezing. Dat zijn docenten en decanen die jongeren helpen bij hun beroepskeuze. We laten hen zien hoe er in de winkels wordt gewerkt en wat de mogelijkheden zijn van het supermarktvak.

 

Opleidingen

Het CBL verzorgt ook gastlessen op scholen om en loopbaan in de supermarkt onder de aandacht te brengen. Dat doen we ook op HBO-instellingen, want het is noodzaak om ook op managementfuncties ambitieuze jonge mensen aan te trekken.’ Ondernemers en bedrijfsleiders vervullen een spilfunctie in het enthousiasmeren en begeleiden van jonge mensen, die in de winkel komen werken. ‘Supermarkten die in de verkiezing hoge ogen gooien, zijn vaak juist die winkels waar het personeel goede doorgroeimogelijkheden heeft’, zegt Roorda.

 

Medewerkers motiveren

Supermarkten die medewerkers motiveren, dat zijn de voorlopers. Mensen die als vakkenvuller binnenkomen en door goede begeleiding opklimmen tot bedrijfsleider. Dat is prachtig om te zien.’
Volgens Roorda zijn steeds meer fi liaalbedrijven geïnteresseerd in deelname aan de Supermarkt van het Jaar verkiezing. ‘Steeds meer fi lialen melden zich aan. Dat is een uitstekende ontwikkeling. De
verkiezing van supermarkt en buurtsuper van het jaar, vertegenwoordigt de gehele branche. Vandaar dat het zo goed is dat ook filialen steeds vaker meedoen en heel hoog eindigen. Daarom dus ook bij deze mijn oproep aan iedereen om toch vooral mee te doen!’

 

Reageer op dit artikel