artikel

Joop Kalksma: kansen in moeilijke tijden

Events

Het zijn uitdagende tijden voor de supermarktondernemer en zijn medewerkers anno 2009. De consument vertoont een grillig gedrag, omdat deze op allerlei manieren geconfronteerd wordt met de kredietcrisis en de gevolgen daarvan. Wat een geweldige kans levert dit op voor de supermarktbranche in zijn totaliteit!

Joop Kalksma: kansen in moeilijke tijden

Immers, er zal toch elke dag gegeten moeten worden. En de boodschappen daarvoor worden nog steeds voor een groot deel gedaan in de naburige (buurt)supermarkt. Dat betekent wel dat meer dan ooit op de winkelvloer en achter de schermen keihard geknokt moet worden voor elke besteedbare euro van de consument. En om daarin met meer succes te kunnen opereren, gaan we weer van start met de verkiezing ‘(Buurt)Supermarkt van het Jaar’. Deze keer krijgt het hele verkiezingstraject een sportief jasje. En dat is niet voor niets natuurlijk. De vergelijkingen tussen sportief succes en succesvol ondernemen zijn legio. Alles begint met een goede en gedegen voorbereiding, een voortdurende intensieve training en uiteindelijk het toewerken naar de grote finale, waarvan aan het einde de eeuwige roem en waardering van het publiek je ten deel kan vallen.

Inderdaad….kán vallen. Want onderweg in dat proces wordt voortdurend een schifting gemaakt tussen goed, beter en best. Deelname aan de verkiezing betekent dat je vanaf het moment dat je besluit mee te doen, tot aan de laatste ronde continu met je team aan de slag moet blijven. Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen en op elk willekeurig moment van de dag moet iedere betrokkene bewust bezig zijn om zich in te zetten voor het hoogst haalbare resultaat. Vergeet daarbij niet, dat ook de jongste zaterdaghulp net zo belangrijk is als ‘de baas’ zelf. Deelnemen aan de verkiezing is een teamsport. Daarom kent de verkiezing (Buurt)Supermarkt van het Jaar ook geen verliezers, maar alleen maar winnaars. Natuurlijk is er uiteindelijk maar één supermarkt die zich ‘de beste supermarkt’ mag noemen.

Maar alle deelnemende winkels mogen zich winnaar weten en gaan dat merken. Want de consument houdt je scherp in de gaten en gaat ongetwijfeld merken dat er extra aandacht aan de dagelijkse gang van zaken op de winkelvloer wordt besteed. En wie wil er nu niet winkelen of werken bij een winnaar? Daar loop je toch graag een straatje voor om? En als je nog twijfelt of deelname nou wel zo nodig is, zou ik je adviseren om eens contact te zoeken met de winnaars en andere toppers uit het recente verleden. Stuk voor stuk kunnen ze je uitleggen waarom elke deelnemer aan de verkiezing een winnaar is. Ga de uitdaging aan, sla vandaag de eerste slag, motiveer je teamgenoten, maak een ‘wedstrijdschema’, deel dit met ALLE medewerkers en ga ervoor! Ik wens je namens het voltallige bestuur alvast heel erg veel succes!

Joop Kalksma, bestuursvoorzitter

Reageer op dit artikel