artikel

Het regent prijzen bij CoopCompact Bol

Events

Het regent prijzen bij CoopCompact Bol

BEESEL – Zodra Frank Bol weet dat de inschrijving start voor de (Buurt)Supermarkt van het Jaar verkiezing, meldt hij zijn Coopcompact weer aan. De Buurtsupermarkt van het Jaar-titelhouder houdt z’n hart wel een beetje vast. ‘Sinds we hier in december 2005 startten, regent het prijzen. Het houdt ook een keer op.

Het ruim 2500 inwoners tellende Noord-Limburgse Beesel stond vorig jaar rond deze tijd helemaal op zijn kop. Het dorp had nog maar net en ook nog eens voor het eerst in zijn geschiedenis, een supermarkt en prompt werd die ’s lands beste buurtsuper. ‘De klanten vonden het misschien nog wel leuker en waren trotser dan wij’, zegt Coopcompact-ondernemer Frank Bol. ‘Die overwinning hebben we uiteraard uitgebreid met hen gevierd. Wat dat betreft, heeft de titel ons aanvankelijk meer gekost dan dat het opbracht. We hebben de eerste week alle klanten getrakteerd op koffi e, vlaai, chocola en tal van speciale aanbiedingen. En we hebben hier een Formule 1-auto voor de deur gehad. Ruim 300 klanten hebben zich daarmee op de foto laten zetten.’

Kost gaat voor de baat uit

Het bleken echter de kosten te zijn, die voor de baten gingen. ‘De titel Buurtsuper van het Jaar heeft zich dubbel en dwars terugbetaald. We hebben vorig jaar 12 procent meer omzet gedraaid dan het jaar daarvoor. We doen het helemaal niet zo slecht’, aldus Bol met gevoel voor understatement. Na een 25-jarige supermarktcarrière in loondienst, eerst bij Center Parcs en daarna bij Jan Linders, opende Bol eind 2005 een gloednieuwe winkel in het centrum van Beesel. ‘We begonnen bij nul, want ons dorp had nog nooit een supermarkt gehad. Volgens de marktonderzoeken, zouden we het redden. Maar toch, je wilt eerst zien of het ook allemaal lukt. Toen we in 2007 voor het eerst de Coop Challenge wonnen voor de beste Coopcompact, kregen de mensen in het dorp er ook alle vertrouwen in.’

 

Meerdere titels
De Coop Challenge is de interne Coopwinkelverkiezing en Coopcompact is de buurtsuperformule van CoopCodis. ‘Het behalen van die Coop-beker was aanleiding mee te doen aan de Buurtsupermarkt van het Jaar verkiezingen’, zegt Bol. ‘Dat deed ik niet zo zeer om te winnen, maar voor de klant. Ik ben een perfectionist. De winkel moet altijd tiptop zijn. Een 7 vind ik geen voldoende. Die heb je pas met een 8 en nóg beter is het als je een 9 krijgt. Meedoen aan winkelwedstrijden geeft net die extra inspiratie om er nog beter op te letten dat de puntjes op de i staan. En het zijn uiteindelijk de klanten die je belonen.’

Drie keer Coop-winnaar

Sinds Bol in 2007 de Coop Challenge won, heeft hij die beker niet meer uit handen gegeven. Dit jaar heeft het vijftienkoppige winkelteam de beker voor de derde achtereenvolgende keer mee terug naar Beesel genomen. Natuurlijk is Bol daar blij mee, maar hij maakt zich tegelijkertijd ook bezorgd over de prijzenregen die over zijn Coopcompact en Beesel neerdaalt. ‘Een keer houdt het op. En toch ga ik weer meedoen aan de Buurtsupermarkt van het Jaar verkiezingen. Zodra de inschrijving open is, meld ik onze winkel aan. Het is goed dat er zo’n wedstrijd is, waarin álle buurtsupermarkten zich meten. De Buurtsupermarkt van het Jaar-verkiezing heeft toch een breder draagvlak dan de Coop Challenge-titel.’

Op de kaart zetten

De landelijke titel die hij vorig jaar in de wacht sleepte, heeft Frank Bol in elk geval goed op de kaart gezet. ‘Ik heb de tel niet bijgehouden, maar we hebben hier heel veel toeristen over de vloer gehad. En dan bedoel ik toeristen van andere bedrijven, die hier een kijkje zijn komen nemen. Maar ook fabrikanten konden ons ineens vinden. Die zag je eerst zelden, nu heel vaak. Branchebreed hebben we met de titel een naam opgebouwd.’

Reageer op dit artikel