nieuws

Van Eerd: Twee met prijsgarantie onmogelijk

Buitenland 8457

Van Eerd: Twee met prijsgarantie onmogelijk

PELT – Jumbo-directeur Frits van Eerd is van mening dat de laagsteprijsgarantie van Jumbo niet past in de Belgische markt.

‘Dan zouden twee spelers met dezelfde garantie komen. Dat is onmogelijk en kan alleen maar tot teleurstelling leiden bij de klanten. Wij bieden onze Belgische klanten een goede service én lage prijzen. Dat is uniek voor België. Nu zijn er spelers die alleen focussen op een lage prijs en wat minder op een groot assortiment en service, of omgekeerd’, zegt Van Eerd in de Belgische krant De Tijd. Zoals bekend hanteert de Belgische marktleider Colruyt een laagsteprijsgarantie.

Colruyt in Pelt verlaagt prijzen vanwege Jumbo

Woensdag opende Jumbo in Pelt zijn eerste Belgische winkel. Uit onderzoek van De Tijd blijkt dat de Colruyt in het grensdorp meteen een aantal prijzen aanpaste. ‘De directeur van de Colruyt-winkel in Pelt begint alvast met de prijzen te verlagen van onder meer vegetarische bolognaisesaus van Manna (van €2,99 naar €2,84) en een kilo peren (van €1,19 naar €0,90), omdat Jumbo ze goedkoper aanbiedt. Heel wat Jumbo-prijzen zijn – wellicht niet toevallig – op de cent even duur als bij Colruyt’, schrijft de krant. Distrifood meldde begin september al dat Jumbo de laagsteprijsgarantie niet zou inzetten over de grens.

Overnames in België

Jumbo gaat de komende jaren flink uitbreiden. Zo is er de ambitie om honderd winkels te openen in Vlaanderen. Inmiddels zijn voor veertig panden de contracten getekend. Van Eerd zegt tegen De Tijd niet uit te sluiten dat Jumbo op den duur een overname zal doen. ‘We worden benaderd door kleine en middelgrote spelers voor overnames, maar voorlopig ga ik daar niet op in.’ Dat zou ook in Wallonië kunnen gebeuren, aldus de Jumbo-directeur. ‘Als het hier lukt, kijken we ook naar Franstalig België. Onze vrachtwagens rijden nu al van onze distributiecentra in Zuid-Nederland naar Friesland in het noorden. Als we de cirkel rondmaken, eindigen we ergens aan de Franse grens….eerst maar eens zorgen dat het in Vlaanderen lukt. Terwijl we winkels openen, gaan we ons concept verbeteren. Want als we hier dertig winkels openen en die zijn geen succes, dan heeft het geen zin naar Wallonië te trekken. Daar zijn de klanten nóg anders dan in Vlaanderen.’

Reageer op dit artikel