nieuws

Foto’s: Jumbo klaar voor aanval op markt België

Buitenland 12325

Foto’s: Jumbo klaar voor aanval op markt België
De broodafdeling van de Jumbo in Pelt.

PELT – Jumbo presenteerde zich vanmiddag aan België als een partij die vastberaden is een belangrijke rol te gaan spelen op de markt. De eerste van drie winkels dit jaar opent morgenochtend. De ambitie op de lange termijn is tenminste honderd vestigingen in Vlaanderen. Distrifood keek vast rond in de allereerste vestiging in Pelt.

Bij binnenkomst valt als eerste op dat sterke drank gewoon in het schap staat bij de eerste Belgische Jumbo. De whiskey, rum, vodka en gin staan open en bloot in het schap. Een duidelijk verschil in regelgeving met de Nederlandse markt. De eerste vestiging oogt en voelt als een échte Jumbo, maar wie met open ogen door de winkel loopt, ziet toch de nodige verschillen met de Nederlandse Jumbo’s. Zo zijn ten behoeve van de Belgische markt zo’n drieduizend unieke producten toegevoegd aan het assortiment.

Broodafdeling aangepast aan Belgische klant

Daarnaast is ook de broodafdeling volledig anders. Met voor een belangrijk deel assortiment dat in België wordt geproduceerd, open gepresenteerd in fraaie schappen. De meeste broden liggen er als hele broden, met een snijmachine ernaast voor klanten die hun brood alsnog gesneden willen hebben. Die is anders afgesteld dan in Nederland, omdat Belgen hun brood anders gesneden eten. Ook liggen er andere soorten brood. Het is wel de bedoeling van Jumbo om zaken uit de Belgische winkel ook beschikbaar te maken voor Nederlandse winkels.

Ook vlees- en maaltijdenafdeling duidelijk anders

De vleesafdeling is ook duidelijk anders dan in Nederland. Het meeste vlees is volgens Jumbo van Belgische origine. Ook de maaltijdenafdeling is duidelijk aangepast aan de Belgische smaak, met typisch Belgische gerechten. De formule deed de afgelopen maanden veel onderzoek naar de voorkeuren van consumenten in België en heeft op basis daarvan het assortiment aangepast. In vrijwel alle productgroepen zijn wel artikelen te vinden die anders zijn dan in de Nederlandse winkels van Jumbo.

Wel Zeven Zekerheden, geen laagste prijsgarantie

De formule handhaaft de Zeven Zekerheden zoals die vanaf het begin van de formule in 1996 gelden, maar op het gebied van prijs wordt niet met een garantie gewerkt. Jumbo rekent erop dat de combinatie van het prijsniveau, Jumbo ambieert het prijspeil van Colruyt, het assortiment en de service de Belgische consument ervan zal overtuigen om de boodschappen bij Jumbo te komen doen. De formule is daarbij ambitieus. Over twee weken opent de tweede vestiging in Rijkevorsel en weer twee weken later volgt de derde en laatste Jumbo voor dit jaar in Lanaken.

Jumbo ziet ruimte voor tenminste honderd vestigingen

De organisatie liet er echter tijdens de presentatie voor de media geen twijfel over bestaan dat de keten niet voor een beperkte test de grens met België oversteekt. De ambitie op termijn is de opening van tenminste honderd vestigingen in Vlaanderen.

Reageer op dit artikel