nieuws

‘Colruyt kan 20% van retailmarkt NL kopen’

Buitenland 4210

‘Colruyt kan 20% van retailmarkt NL kopen’

HALLE – Supermarktketen Colruyt zou genoeg geld hebben om 20 procent van de Nederlandse retailmarkt te kopen. Het is bovendien de enige manier voor de Belgische marktleider om de komst van Jumbo naar België te counteren.

Dat meent analist Fernand de Boer van Degroof Petercam aan L’Echo, waar Gondola.be over schrijft. Het zou de enige manier zijn voor de Belgische marktleider om zijn positie veilig te stellen.

Opschudding Belgische retailmarkt

Ondanks dat Jumbo in België niet van plan is gegarandeerd de laagste prijs te voeren, bereiden de zuiderburen zich voor op een grote opschudding van de retailmarkt. De druk wordt op de hele markt hoger, verwacht De Boer. Ook Colruyt zal het gaan voelen. De Boer: ‘Daarom voorspellen we een druk op zijn marges in de komende jaren en een winst die in het beste geval zal stagneren.’

Colruyt heeft €2 miljard voor 20% markt

Colruyt zou daarom volgens de analist moeten investeren. Met zijn groepsportefeuille van €2 miljard kan het volgens De Boer 20 procent van de Nederlandse retailmarkt in handen krijgen. Het zorgt voor een omzetstijging van 70 procent en elk Colruyt-aandeel wordt dan 20 procent meer waard. De aanval zorgt er bovendien voor dat de Belgische keten een nieuw groeiplatform heeft én zijn positie in België versterkt, aldus de analist van Degroof Petercam.

Jumbo in België andere prijsaanpak

Begin september werd bekend dat Jumbo in België waarschijnlijk een andere prijsaanpak gaat hanteren dan in Nederland. Om een prijzenoorlog met Colruyt te voorkomen, zou Jumbo over de grens geen laagsteprijsgarantie hanteren.

Reageer op dit artikel