nieuws

‘Winst Belgische supers onder druk’

Buitenland 1399

‘Winst Belgische supers onder druk’

ANTWERPEN – De winstmarge van alle in België actieve supermarkten is  de afgelopen vijf jaar gedaald. Aldi zag de winstmarge het meest terugvallen.

Vier van de vijf grootste supermarktketens die in België actief zijn, maakten het afgelopen boekjaar procentueel minder winst dan vijf jaar geleden, meldt de Belgische nieuwssite De Tijd. Het betreft Aldi, Colruyt, Delhaize en Carrefour. Hoe het de vijfde keten, Lidl vergaat, is niet bekend. Van de discounter, die inmiddels 8,9 procent marktaandeel heeft, zijn geen cijfers beschikbaar.

‘Aldi grootste verliezer’

Volgens De Tijd is Aldi de grootste verliezer. Die keten houdt van elke €100 omzet onder aan de  streep €2,40 over tegen €4,20 vijf jaar geleden. Bovendien is  de  pijn voor de supermarkten volgens De Tijd nog niet geleden. De komst van Jumbo en het veranderend koopgedrag (online) zullen hun sporen achterlaten. Ook Colruyt heeft moeite de marge op peil te houden. In de zes maanden die  vooraf gingen aan maart dit jaar daalde de bedrijfswinstmarge van 5,6 naar 4,8 procent. Als  die concurrentiedruk aanhoudt, kan dat de winst verder onder druk zetten.

Koek over meer verdelen

Dat de marges onder druk staan, komt doordat de totaalomzet amper stijgt en die over steeds meer winkels moet worden verdeeld. Daardoor stijgen de kosten van supermarkten. Bovendien geven ze steeds vaker kortingen om klanten te trekken. Volgens winkelexpert Jorg Snoeck van het vakblad RetailDetail zullen de marges verder dalen door onder meer de komst van Jumbo. Die zal marktaandeel willen veroveren met lage prijzen, is de verwachting. Volgens Snoeck zal dat de markt, net als bij de komst van AH, dooreenschudden.

Elke keten eigen uitdagingen

Iedere keten heeft zo zijn eigen uitdagingen. Colruyt ziet weliswaar de omzet en het marktaandeel stijgen, maar doet dat wel met een laagsteprijsgarantie die de marge drukt. Delhaize zat even in de lift, maar in de eerste helft van dit jaar daalde de omzet bij een nog wel iets toenemende marge. Carrefour worstelt met zijn hypermarkten waarvan de non-food-afdelingen de concurrentie van online sterk voelen. En Aldi groeit, maar betaalt daarvoor de rekening. De groei van Lidl en de prijsagressiviteit van Colruyt drukken de marges.

Veranderende eet- en koopgewoontes

Bovendien hebben alle  ketens volgens Snoeck met het fenomeen van veranderende winkel-gewoonten te kampen. ‘Jongeren winkelen vaker online en ze zoeken kant-en-klare kookoplossingen’, aldus Snoeck. ‘De horeca en maaltijdleveranciers als Deliveroo worden een steeds grotere concurrent voor de supermarkten.’

 

Reageer op dit artikel