nieuws

Edeka test drie voedselkeuzelogo’s

Buitenland 946

Edeka test drie voedselkeuzelogo’s

HAMBURG –  De Duitse supermarktketen Edeka gaat drie voedselkeuzelogo’s testen, waaronder Nutri-Score. Dat voedselkeuzelogo wordt mogelijk ook in Nederland ingevoerd.

De keten van zelfstandig supermarktondernemers gaat, naast stoplichtsysteem Nutri-Score nog twee voedingskeuze-‘hulpjes’ testen, meldt Edeka op zijn website. Het betreft een voedselkeuzelogo van het Max Rubner-Institut (MRI), een onderzoeksinstituut voor levensmiddelen, én een logo van het verbond van levensmiddelenfabrikanten Lebensmittelverbands Deutschland.

Nutri-Score

Nutri-Score

 

Verschillende systemen

Nutri-Score is, met het stoplichtsysteem in vijf stappen van donkergroen naar donkerrood, het simpelst te begrijpen. Het systeem van het MRI is mede gebaseerd op het Nutri-Score-algoritme, schrijft Edeka. Het geeft van nul tot vijf sterren aan hoe gezond een product is. Iedere ster staat in combinatie met al dan niet groen gekleurde vakjes in relatie tot eigenschappen, zoals hoeveelheid zout, hoeveelheid suiker, energie, vet en verzadigde vetten. Het derde ‘logo’, dat van het Lebensmittelverbands Deutschland informeert, omgerekend naar 100 gram, over de hoeveelheid zout, vetten, suiker en zout en geeft daarbij aan hoe die hoeveelheden zich verhouden tot de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Edeka test drie maanden

Edeka gaat de verschillende logo’s gedurende vanaf eind augustus gedurende drie maanden testen met 16 verschillende producten van het huismerk. Het betreft zowel ‘gezonde’ als ‘ongezonde’ producten, van brood, vlees en vleeswaren tot snoepgoed. Daarbij staat de vraag centraal óf en hoe ze het koopgedrag beïnvloeden. Het doel van Edeka is om klanten zo transparant mogelijk te informeren over voedingswaarden. ‘We willen uitzoeken hoe we onze klanten het best kunnen helpen bij het maken van hun voedselkeuzes.’

 

Reageer op dit artikel