nieuws

Belg geeft €182 miljoen uit in supers NL

Buitenland 4339

Belg geeft €182 miljoen uit in supers NL
Foto: Shutterstock

BRUSSEL – Belgische consumenten weten steeds vaker de weg te vinden naar supermarkten in Nederland. De grensoverschrijdende bestedingen groeiden vorig jaar met 13,8 procent naar €182 miljoen.

Dat blijkt uit een analyse van het aankoopgedrag van 5000 Belgen door de onderzoekers van GfK, waar Het Laatste Nieuws over schrijft. Eén op de drie Belgen doet af en toe zijn boodschappen over de grens. De Belg doet dat negen keer per jaar.

Duitsland en Luxemburg minder in trek

Duitsland en Luxemburg waren vorig jaar minder populair bij de Belg, terwijl supermarkten in Frankrijk en Nederland juist meer Belgische klanten over de vloer kregen. In totaal stegen de grensaankopen in een jaar tijd met 4,6 procent. In tien jaar tijd gaat het zelfs om een toename met 43,6 procent.

Nederland groeit harder dan Frankrijk

Frankrijk trekt met €273 miljoen, een groei van 7,5 procent, het meeste consumentengeld uit België. Vooral de lagere prijzen van mineraalwater, frisdrank en wijn zijn daar aanlokkelijk voor Belgische consumenten. Nederland is dus goed voor €182 miljoen en groeit het hardst.

70 procent boodschappen goedkoper in NL

Eerder onderzoek van een Belgische overheidsinstantie wees uit dat van het assortiment in Nederland ruim 70 procent goedkoper is dan in België. Dit prijsverschil wordt onder meer toegeschreven aan hogere overheidsheffingen en hogere personeelskosten voor Belgische supermarkten.

Nederlandse supers spelen in op grensklant

Nederlandse supermarkten in de grensstreek spelen overigens ook steeds meer in op de stroom klanten vanuit België. Zo werd in januari van dit jaar bekend dat Jumbo werkt aan een speciale module voor de ongeveer vijftig winkels die grenzen aan België.

Reageer op dit artikel