nieuws

Lidl-moeder breekt door grens €100 miljard

Buitenland 6421

Lidl-moeder breekt door grens €100 miljard

NECKARSULM – De Schwarz Gruppe, het Duitse moederbedrijf van Kaufland en Lidl, heeft in het boekjaar 2018/19 voor het eerst de omzetgrens van €100 miljard doorbroken.

Het jaar werd afgesloten met een omzet van €104,3 miljard. Met een omzetgroei van 10 procent naar €81,2 miljard is Lidl de voornaamste motor achter de omzetgroei. De sterke man achter de Schwarz Gruppe, Klaus Gehrig, kondigde aan dat het bedrijf de komende periode meer gaat inzetten op het behalen van synergievoordelen tussen de twee dochterondernemingen. Ook gaat het bedrijf in de loop van dit jaar een nieuwe digitale strategie formuleren richting de toekomst. Daartoe zijn de IT-afdelingen van Kaufland en Lidl samengevoegd.

Nadruk blijft liggen op fysieke winkels

Gehrig benadrukte echter dat de kern van de activiteiten van Lidl bij de fysieke winkels blijft liggen. ‘Vergeet onze winkels niet. Aldi en Lidl gaan in Engelnad hun omzet nog verdubbelen. Er zit nog zo veel potentieel in fysieke winkels’, zo wordt hij geciteerd. Volgens hem geldt dit voor veel van de landen waar de discounter actief is.

Sterkere grip vanuit moederbedrijf

Dat gaat gepaard met een sterkere grip van het moederbedrijf op Kaufland en Lidl. Zij moeten er volgens Gehrig aan wennen dat de Schwarz Gruppe vaker ingrijpt in de operatie. De Schwarz Gruppe is ook bezig om het bedrijf toekomstbestendiger te maken. Zowel Gehrig als eigenaar Dieter Schwarz zijn inmiddels op leeftijd. De twee mannen nemen de belangrijkste beslissingen meestal in samenspraak. Volgens Gehrig is de organisatie nu zo ingericht dat het wegvallen van eigenaar of topman kan worden opgevangen.

Reageer op dit artikel