nieuws

Aldi (D) verandert prijsstrategie

Buitenland 36610

Aldi (D) verandert prijsstrategie

ESSEN/MÜLHEIM – Aldi verandert zijn prijsstrategie in Duitsland. De discounter verhoogt de reguliere prijzen van bepaalde producten om zo ruimte te maken voor diepe aanbiedingen.

Aldi (Nord en Süd) veranderde begin dit jaar zijn traditionele prijsstrategie van vaste lage prijzen ingrijpend. In plaats van uitsluitend de vaste lage prijzen te hanteren, startte de discounter daarnaast met speciale diepe aanbiedingen op vooral merkartikelen. Die strategieverandering maakt weliswaar de klandizie blij, maar stelt het bedrijf echter voor een flink probleem. De discounter heeft door de lagere marge moeite om de opbrengsten op  peil te houden, meldt Focus.de op basis van berichtgeving door Lebensmittelzeitung. Omdat de concurrentie de aanbiedingen volgt, moeten iedere keer weer de prijzen verder omlaag worden geschroefd omdat concurrenten de prijsdalingen volgen.

Prijsverhogingen

Om die negatieve spiraal te doorbreken, past Aldi nu weer zijn strategie aan. Om voor de bijzondere prijsacties meer financiële speelruimte te hebben, worden de voorheen vaste lage prijzen van bepaalde producten verhoogd. Zo is – in sommige vestigingen van de discounter – de prijs van Langnese Cremissimo-ijs verhoogd naar €3,29 terwijl dat in de actie tussen €1,85 en €1,99 kost, aldus Focus.de.

Concurrentie volgde

Met de strategieverandering eerder dit jaar zette Aldi vooral aartsrivaal Lidl sterk onder druk. Met de aanbiedingen schoot Aldi ver onder de gangbare prijzen van bepaalde producten. Lidl reageerde en ging in de strijd om de laagste prijs ook aan de prijsknoppen draaien. Bovendien volgden  ook ander concurrenten, zoals Rewe, soms de actieprijzen die Aldi hanteerde.

Reageer op dit artikel