nieuws

Jumbo België stoeit met EDLP

Buitenland 6880

Jumbo België stoeit met EDLP
Foto: Bert Jansen

BRASSCHAAT – Jumbo is nog aan het bekijken hoe de formule de EDLP-uitgangspunten gaat hanteren in België.

‘Hoe we het precies gaan aanpakken, moeten we nog bekijken. We bekijken volop wat de prijsverhoudingen op de Belgische markt zijn. We willen onze klanten lage prijzen aanbieden. Over laagste prijzen doe ik geen uitspraak. In geen enkele richting . Daar is het nu nog te vroeg voor. Geef ons tijd. Ik herhaal: we willen geen prijzenoorlog voeren’, zegt Peter Isaac (51), managing director van Jumbo België, in gesprek met de Belgische titel Gondola.

Kantoor in Brasschaat

Isaac meldt ook dat Jumbo België in Brasschaat een kantoor opent. Brasschaat is de plaats waar Albert Heijn in 2011 zijn eerste Belgische vestiging opende. ‘We openen in april of mei een kantoor in Brasschaat, van waaruit het Belgische team zal werken. In totaal zullen we met zo’n 20 à 25 mensen zijn. Daarmee benadrukken we dat we op een duurzame manier op de Belgische markt willen aanwezig zijn. We willen een vaste speler zijn in Vlaanderen en in België.’

Meer dan een prijsvechter

De managing director benadrukt in het interview dat Jumbo vooral niet moet worden gezien als prijsvechter. ‘Wij zijn niet alleen een prijsvechter, zoals we wel eens genoemd worden. We zijn veel meer dan dat. We hebben een heel ruim assortiment, dat we gaan aanpassen aan de Belgische markt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar water, dan zie je dat dat in Nederland een vrij beperkt schap is de supermarkt, terwijl dat in België groter is, met enkele lokale merken. Het wordt dus de Nederlandse formule met een Vlaams sausje erover. Dat moet ook. We willen zo dicht mogelijk bij de klant staan. Dat zal je ook merken aan de taal die we in de winkel gebruiken. Sommige typisch Nederlandse woorden klinken vreemd voor Vlamingen. We willen daar tot in het kleinste detail alert voor zijn.’

Online in een latere fase

Isaac onderstreept dat Jumbo in België begint met de supermarktformule, daarna volgen de Foodmarkt en Jumbo City. In de toekomst zal Jumbo ook online stappen zetten. ‘Het is de bedoeling dat we hetzelfde aanbieden als in Nederland. Maar ook dat is niet voor meteen. Eerder over twee jaar, als we goed en wel uit de startblokken geschoten zijn. We doen alles stap voor stap.’

Reageer op dit artikel