nieuws

Colruyt: ‘Als Jumbo oorlog wil, dan is dat zo’

Buitenland 12751

Colruyt: ‘Als Jumbo oorlog wil, dan is dat zo’
Foto: Shutterstock

HALLE – Algemeen directeur Chris Van Wettere van Colruyt beweert allesbehalve bang te zijn voor Albert Heijn en Jumbo.

‘Aldi is gekomen in de jaren ’70, Lidl is gekomen in de jaren ’90, Red Market kwam en ging, Albert Heijn is gekomen. We zijn van niemand bang. Wij kennen onze métier’, zegt Van Wettere in een interview met de Belgische titel Gondola.

Systeem en knowhow

Reageren op concurrenten zit volgens de directeur in het dna van Colruyt. ‘We hebben die knowhow over een periode van 35 jaar opgebouwd, niemand heeft het systeem dat wij hebben. Je kan scherpe, aantrekkelijke prijzen hebben, maar er is er maar één die de laagste prijzen kan hebben en dat is Colruyt.’

Goedkoper inkopen

Dat AH en Jumbo goedkoper kunnen inkopen doet de Colruyt-directeur weinig. ‘Voor een klant maakt dat niet uit. Voor hem is een pot Nutella een pot Nutella. Er kan er maar één de laagste prijs hebben. We volgen, dat weet de leverancier ook. Als Jumbo een prijzenoorlog wil, dan is dat zo. Wij doen wat we altijd doen.’

Boterham verdienen

Van Wettere reageert ook op de recente scherpe aanbiedingen van Albert Heijn in België. ‘Ik denk dat we daarmee moeten oppassen. Het moet de bedoeling zijn dat iedereen in de keten zijn boterham kan verdienen. Als je te ver gaat met promoties dreig je een grens te overschrijden die je beter niet overschrijdt. Gratis bestaat niet, er is altijd iemand in de keten die betaalt. Wij geloven in duurzaamheid, zeker ook in onze relatie met onze leveranciers.’

Reageer op dit artikel