nieuws

Carrefour snijdt nog verder in kosten

Buitenland 835

Carrefour snijdt nog verder in kosten
EPA

PARIJS – Het Franse supermarktconcern Carrefour gaat nog steviger snijden in de kosten.

Het bedrijf rekende er eerder op in 2020 structureel circa €2 miljard zuiniger te opereren. Dat doel werd bij de publicatie van de jaarcijfers met €800 miljoen opgevoerd. Afgelopen jaar werd al voor ruim €1 miljard in de uitgaven gesneden. De reorganisatie, vooral bij Franse winkels, drukte duidelijk op de resultaten. De operationele winst van Carrefour daalde op jaarbasis met 3,4 procent tot €1,9 miljard. De sterke prestaties in Brazilië waren niet voldoende om de extra kosten die in Frankrijk werden gemaakt te compenseren. Op de thuismarkt daalde de operationele winst met 43 procent tot €466 miljoen.

Snijden in vloeroppervlakte

Carrefour zegt de eigen winkelportefeuille nadrukkelijk tegen het licht te houden en waar nodig te zullen snijden in vloeroppervlakte. Daarnaast wil het bedrijf dit jaar en volgend jaar voor €500 miljoen aan niet-strategisch vastgoed verkopen. Verder zet de keten vol in op het openen van duizenden zogeheten gemakswinkels. Daarvan moeten er in drie jaar tijd nog eens 3000 worden geopend.

Reorganisatie in Italië

Eerder deze week werd ook duidelijk dat de Franse retailer mogelijk stevig gaat reorganiseren bij zijn Italiaanse dochteronderneming. Ook daar wil Carrefour meer gemakswinkels openen. Met name de slecht presterende hypermarkten in Italië worden aangepakt. Daarover zouden al gesprekken aan de gang zijn tussen de vakbonden en het supermarktbedrijf, zo schreef persbureau Reuters. Binnen die reorganisatie gaan mogelijk zo’n zeshonderd banen verloren. Italië is goed voor zo’n 6 procent van de groepsomzet van Carrefour. De Franse onderneming is een van de belangrijkste spelers op de gefragmenteerde Italiaanse markt voor levensmiddelen. Alleen Frankrijk en Spanje zijn binnen Europa qua omzet nog belangrijker dan de Italiaanse markt.

Reageer op dit artikel