nieuws

AH-klanten (B) witheet over lege actierekken

Buitenland 13777

AH-klanten (B) witheet over lege actierekken

ANTWERPEN – Een flink aantal Belgische klanten van Albert Heijn heeft een vieze smaak overgehouden aan de 1+2 actie van de Nederlandse formule.

De Belgische Bonusfolder stond vorige week vol met ‘1+2’-acties, volgens AH zelf de scherpste actie ooit in Vlaanderen. Met name klanten die pas in de avonduren boodschappen kunnen doen klagen op de Facebookpagina van Albert Heijn België over een gebrek aan actieproducten. ‘Drie dagen na elkaar naar de winkel in Ternat geweest voor 1+2 promo. Driemaal rekken LEEG!!! Uitleg: ja, we hebben wel het dubbele besteld en kunnen de vraag niet bijhouden. Ja, zet dan meer dan 60 pakken hé’, zegt een gefrustreerde klant.

Lokken met acties

‘Gisteren en vandaag naar AH Sint-Niklaas geweest. Bijna al de producten van 1+2 gratis uitverkocht. Deze morgen iets na 9u geweest voor koffiekoeken, vloerpistolet en glace. Ze waren niet binnengekomen. Oplichters zijn het. Ons lokken met acties, en 3 a 4 dagen op 7 zijn ze niet te verkrijgen. Dinsdag mijn schoonmoeder, 7 producten waren er niet, ik gisteren’, zegt een andere klant.

Alternatief en reclamecheque

Albert Heijn België zegt in een reactie op Facebook dat sommige producten inderdaad niet meer beschikbaar waren, maar dat deze ‘eerstdaags worden vervangen door een alternatief product’. Ook reikte de formule in sommige gevallen een reclamecheque uit als alternatief. ‘Met deze cheque kan je de producten op een later tijdstip ophalen aan de huidige promoprijs’, aldus AH België. De actie van vorige week veroorzaakt veel reuring in België. Zo loopt er momenteel een onderzoek van de Economische Inspectie naar de campagne van Albert Heijn. Federaal minister Kris Peeters van consumentenzaken wil weten of Albert Heijn met verlies verkoopt, wat verboden is in België.

Verlaagde tarieven

In het Belgische dagblad De Tijd beweren bronnen dat Albert Heijn de afgeprijsde producten tegen verlaagde tarieven heeft verkocht aan zijn Belgische dochter. ‘Een groot deel van de afgeprijsde producten kocht Albert Heijn via zijn Nederlandse organisatie en verkocht het tegen verlaagde tarieven aan zijn Belgische dochter. Zo is van verkopen met verlies officieel geen sprake’, aldus een bron. De Tijd illustreert dat met een voorbeeld: ‘Albert Heijn Nederland koopt pakweg een pakje geraspte kaas voor €1 en verkoopt het voor €0,50 aan Albert Heijn België. Als dat het pakje voor €0,60 verkoopt aan zijn klanten, is er geen probleem.’

Reageer op dit artikel