nieuws

Strategie Starbucks werpt vruchten af

Buitenland 1033

SEATTLE – Koffieketen Starbucks heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar beter gepresteerd dan voorzien. De vorig kwartaal aangekondigde strategiewijziging lijkt nu al te werken.

Strategie Starbucks werpt vruchten af

De koffiespecialist lijkt nu al de vruchten te plukken van de recent aangekondigde strategie waarbij het zich meer op de eigen thuismarkt, waar het meer dan 14.000 locaties heeft, en China gaat richten. Ook wil Starbucks meer gezondere dranken verkopen en wordt er meer ingezet op eten.

Autonome groei

De omzet bij winkels van de keten die langer dan een jaar open zijn, een belangrijke graadmeter voor verkoopprestaties, steeg in de voorbije maanden in doorsnee met 3 procent. Daarmee deed Starbucks het beter dan waar kenners op rekenden. De groei viel ook hoger uit in vergelijking met voorgaande kwartalen. Die bedroeg het vorig kwartaal een magere 1 procent. In Azië was ook weer sprake van groei, na de neergang een kwartaal eerder.

2100 nieuwe winkels

De totale omzet in het afgelopen kwartaal dikte met 11 procent aan tot 6,3 miljard dollar (€5,5,miljard) . De winst per aandeel steeg met 4 procent. Starbucks wil volgend jaar wereldwijd 2100 nieuwe winkels openen. De vergelijkbare omzet moet 3 tot 5 procent stijgen. Qua totale omzet rekent Starbucks op 5 tot 7 procent groei.

Lees ook: Starbucks stelt groeiverwachtingen bij

Reageer op dit artikel