nieuws

‘Jumbo verandert Belgische markt ingrijpend’

Buitenland 4851

‘Jumbo verandert Belgische markt ingrijpend’

VEGHEL – De komst van Jumbo naar België zal Colruyt dwingen om het winkelconcept om te gooien en Delhaize moet supermarkten naar de Albert Heijn-formule ombouwen.

Dat concludeert Retaildetail.be aan de hand van een rapport van LZ Retailytics. Het staat buiten kijf dat de Belgische markt door Jumbo ingrijpend gaat veranderen. Eerder bewees AH al dat een Nederlandse speler met zijn concept succesvol kan zijn in België.

‘Jumbo vooral bedreiging voor Colruyt’

LZ Retailytics, de internationale onderzoekstak van Lebensmittel Zeitung verwacht dat de komst van Jumbo naar de Belgische markt vooral een bedreiging vormt voor Colruyt, vanwege de laagsteprijsstrategie en aansprekende winkellayout. Ze gaan dan uit van een winkel inclusief foodservice-concept als La Place en met afhaalpunt voor de webshop. Financieel topman Ton van Veen zei eerder dat de Foodmarkt inderdaad een optie is voor Jumbo in België. ‘Dat zou, denk ik, heel goed kunnen. De eetcultuur en de arbeidsmarkt in België is weliswaar op veel vlakken anders, maar er zijn ook veel gelijkenissen. Als we in België beginnen, doen we dat in ieder geval met onze eigen identiteit als familiebedrijf. Dus met de 7 Zekerheden. We zien in België ruimte voor verschillende concepten en ook een combinatie van concepten. Online is bijvoorbeeld nog niet zo ontwikkeld als hier, daar zien we mogelijkheden.’

Prijzenoorlog en winkelverbouwingen

Als Jumbo op die manier België binnengaat, lijkt een prijzenoorlog waarschijnlijk. Ook verwachten de onderzoekers een golf aan winkelverbouwingen. Dit baseert LZ Retailytics op een soortgelijke situatie in Duitsland: zelfs de harddiscounters moesten hun design upgraden, nadat verschillende spelers in het winkelconcept investeerden. Als dat in België gebeurt, zal Colruyt mogelijk gedwongen worden de strategie te herzien.

Albert Heijn meer omzet per vierkante meter

Het is ook de vraag hoe Ahold Delhaize in België zal reageren, maar in het rapport noemt LZ Retailytics het een reële optie dat Delhaize-winkels omgebouwd worden tot Albert Heijn-supermarkten. Hiervoor kijken de onderzoekers naar de omzet per vierkante meter. Colruyt staat daarin nu nog bovenaan, Jumbo zal op een tweede plek komen. Vergeleken met Delhaize doet AH het op dat punt beter.

Lees ook: Meer dan 100 locaties voor Jumbo in België

Reageer op dit artikel