nieuws

Real opent tweede Markthalle

Buitenland 2266

Real opent tweede Markthalle
Markthalle Braunschweig. Foto: Real

BRAUNSCHWEIG – De Duitse retailer Real heeft bijna twee jaar na de lancering van het innovatieve winkelconcept Markthalle een tweede vestiging geopend.

De tweede vestiging van de innovatieve Markthalle is te vinden in Braunschweig. De winkel opende in de nacht van woensdag op donderdag om 0.00 uur de deuren. De opening van deze tweede vestiging stond eerder voor halverwege 2017 gepland, maar werd meer dan een jaar uitgesteld.

Vers en gastronomie

De nieuwe winkel in Braunschweig heeft een vvo van rond 10.000 vierkante meter en is daarmee een fractie kleiner dan de eerste vestiging in Krefeld. Die opende 25 november 2016 en trok wereldwijd media-aandacht vanwege een ongekend aanbod aan vers en gastronomie. Op verschillende afdelingen bereiden vakmensen verse producten. Zo worden vleeswaren zoals worsten in de slagerij gemaakt, brood  gebakken in de bakkerij en vis gerookt op de visfafdeling. De slagerij heeft vlees van over de hele wereld, inclusief origineel Wagyu-vlees van ettelijke honderden euro’s per kilo. Ook het bio- en ander speciaal aanbod zoals glutenvrij, zijn ongekend groot.

Horeca

Klanten kunnen niet alleen boodschappen doen. Op een foodcourt kunnen de klanten een maaltijd nuttigen, van een simpel broodje, via verse pizza of pasta tot een luxe Chateau Briand. Bovendien kan er een wijntje uit het winkelassortiment bij de wijnbar worden gedronken en vindt de klant er onder meer een oesterbar en sushi-counter.

Van non-food naar vers

De eersteling in Krefeld, een pilot-winkel, heeft volgens Real als inspiratie  gediend voor de tweede vestiging. ‘Krefeld heeft laten zien dat het concept aanslaat bij de moderne klant’, laat het concern in een persbericht weten. De omzet in Krefeld is 30 procent hoger dan voor de ombouw van het Real zelfbedieningswarenhuis (met veel aandacht voor non-food) naar versparadijs Markthalle.

Uitstel

Dat het ondanks het succes langer zou duren voordat een tweede Markthalle zou openen, werd vorig jaar maart al bekend. Lebensmittelzeitung meldde destijds dat consultants van Boston Consulting eerst een plan voor verdere uitrol moesten ontwikkelen. De ombouw van de winkel in Krefeld van Real naar Markthalle had naar verluidt circa €20 miljoen gekost. Daarmee zou het budget van circa €1 miljard na ombouw van 50 winkels al helemaal zijn opgeslokt terwijl Real meer dan 200 min of meer kwakkelende uit de jaren zestig en zeventig stammende zelfbedieningswarenhuizen telt.

Lees ook: Real stelt uitrol versconcept Markthalle uit

Zie op Foodmagazine een (foto)reportage van de Markhalle Krefeld. (Voor abonnees)

Reageer op dit artikel