nieuws

Finse super deelt data klantenkaart

Buitenland 787

Finse super deelt data klantenkaart

HELSINKI – S Market, Finlands grootste supermarktketen deelt voortaan gedetailleerde data van zijn bonus//klantenkaart met de klanten zelf.  

Waar de meeste supermarkten hun met een klantenkaart verzamelde data angstvallig bewaken en vooral voor aanbiedingen en dergelijke gebruiken, gaat de Finse keten S Market ze juist delen. Klanten van de keten, een dochter van S Group, kunnen voortaan zien waaraan ze hun geld hebben uitgegeven, meldt European Supermarket Magazine. Ze krijgen voortaan toegang tot hun volledige koopgeschiedenis die door de jaren heen is verzameld. Zo kunnen ze precies zien wat ze het afgelopen jaar aan bepaalde producten en groepen uitgaven. Zien in welke vestiging ze dat het meest deden en rond welk tijdstip ze de boodschappen meestal doen.

Jongeren binden

De keten denkt daarmee vooral jonge klanten te kunnen binden en hen te laten kiezen voor een bonuskaart, meldt Reuters. Veel klanten hebben de kaart vooral voor de bonuskortingen, maar jongeren zijn daar minder gevoelig voor. ‘Voor onze jonge klanten is het belangrijker om hun consumptie en koopgedrag te kunnen volgen dan eventuele kortingen die ze kunnen krijgen’, zegt woordvoerder Veli-Pekka Aari.

67 procent Finnen heeft kaart

S Market verzamelt al jaren gedetailleerde data over het koopgedrag van zijn klanten door middel van zijn populaire bonus- en klantenkaart, die wordt gebruikt door zo’n 3,7 miljoen van de 5,5 miljoen Finnen. Dat betekent dat meer dan 67 procent van de Finse bevolking de kaart heeft. ‘We zijn waarschijnlijk de eerste retailer ter wereld die deze data op die manier en op zo’n schaal met zijn klanten gaat delen.’

Grootste in Finland

De keten, een coöperatie die eigendom is van de klanten, heeft een marktaandeel van 45,9 procent in Finland. Het bedrijf exploiteert tevens de grootse benzineketen van het land en baat warenhuizen, hotels en restaurants uit, ook in Rusland.

Foto:  Een vestiging van S Market. Foto: Wiki Commons/Santeri Viinamäki

Reageer op dit artikel