nieuws

Delhaize lanceert nieuw winkelconcept

Buitenland 1848

Delhaize lanceert nieuw winkelconcept

NIJVEL – Delhaize heeft in Nijvel de eerste vestiging geopend met z’n nieuwe winkelconcept. De komende drie jaar moet het hele winkelbestand omgebouwd worden naar de nieuwe formule.

Het Belgische Albert Heijn-zusje investeert daarvoor jaarlijks €200 miljoen in de winkels, meldt het Belgische vakblad Gondola.

Eind dit jaar 10 omgebouwde winkels

Nieuw in het concept is de afschaffing van de traditionele winkelroute. De winkel is speels opgezet, met veel nadruk op vers. Volgens de keten gaat het concept uit van de behoefte van de klant. Na de eerste vestiging in Nijvel (tussen Brussel en Charleroi) volgen dit jaar nog negen andere Delhaize-winkels die worden omgebouwd. Volgend jaar volgen er 36 winkels. ‘De ontwikkeling van dit nieuwe concept heeft een jaar geduurd. Al onze medewerkers hebben eraan meegeholpen en werden betrokken in het proces. Onder hen ook onze franchisenemers die erg enthousiast waren over het project. In tegenstelling tot het nieuwe concept, braken de vorige concepten niet genoeg met wat er gangbaar was op de markt. Dat is volgens mij nu wel het geval’, aldus Delhaize-ceo Xavier Piesvaux tegen Gondola.

Delhaize Nijvel

Nieuw element Fresh Atelier

Nieuw is onder meer het Fresh Atelier, waar klanten gezonde maaltijdoplossingen kunnen vinden die ter plekke worden bereid. Daarbij gaat het onder meer om bereide salades, broodjes, een saladebar, verse sappen en warme dranken. Delhaize werkt hiervoor samen met zijn vaste partner Foodmaker. Het Fresh Atelier is in de buurt van het to go-assortiment en de kassa’s gevestigd, wat het mogelijk maakt voor klanten om snel hun boodschappen te kunnen doen. Duurzaamheid is een belangrijk thema; niet verkochte fruit- en groenteproducten worden gebruikt om fruitsappen en soep van te maken.

Delhaize Nijvel

Versafdeling niet vooraan

De versafdeling is verrassend niet vooraan de winkel geplaatst. In plaats daarvan lopen klanten in de winkel al snel tegen de drankenafdeling aan. Het idee hierachter is dat klanten deze producten graag onderin hun winkelwagentje hebben. Dranken zijn daarnaast voor het gemak van meest naar minst gesuikerd geplaatst. De versafdeling is centraal achterin de winkel geplaatst, waardoor er volgens Gondola een soort driehoek ontstaat met agf, vis en slagerij.Piesvaux. ‘We zijn ervan overtuigd dat het zijn vruchten zal afwerpen eens de klant het concept heeft leren kennen.’

Zie ook: Delhaize komt met gemaksketen

Delhaize Nijvel

Reageer op dit artikel