nieuws

Carrefour test A-merkarme winkel

Buitenland 787

PARIJS – Franse supermarktketen Carrefour heeft een groot gedeelte nationale merken uit vier winkels verwijderd. Carrefour wil ermee testen in hoeverre consumenten bereid zijn hun winkelkar uitsluitend met huismerken te vullen.

Carrefour test A-merkarme winkel
EPA

Het gaat om een ‘ongezien experiment’, schrijft Retaildetail.be erover, en werd ontdekt door een Franse retailwatcher. Het proefproject loopt in twee Carrefour-supermarkten en twee hypermarkten in Saran en Ville-du-Bois. Merken die weg zijn gehaald, zijn Teisseire, Puget en Francine. Niet alle grote merken zijn uit de schappen gehaald, maar in meerdere categorieën bestaat het schap nu wel voor 80 procent uit huismerken.

Doel is 33% omzetaandeel

De test is onderdeel van het grote transformatieplan dat topman Alexandre Bompard eerder dit jaar aankondigde, schrijft de Belgische nieuwssite. Het omzetaandeel van de huismerken moet bij Carrefour stijgen naar 33 procent. Om dat te bereiken, zal het aanbod flink moeten worden uitgebreid.

Huismerk: sterker imago en betere marges

Met een focus op huismerken, werkt de retailer aan het eigen merkimago. Huismerken zijn goedkoper voor de klant, maar genereren betere marges. Ook kan Carrefour met deze keuze een vuist maken tegen dominante A-merkfabrikanten. Het staat overigens haaks op de ontwikkeling bij discounters als Aldi en Lidl, die juist steeds meer merkproducten in het assortiment opnemen.

Lees ook: Franse boodschappen van Carrefour via Google

Reageer op dit artikel