nieuws

Tesco gaat strijden om budgetklant

Buitenland 810

Tesco gaat strijden om budgetklant

LONDEN – Tesco is bezig met de ontwikkeling van een nieuw supermarktformat. Het lijkt om een discountconcept te gaan.

Britse media melden dat Tesco met de nieuwe formule, die waarschijnlijk Jack’s gaat heten, de strijd aangaat met Lidl en Aldi. Deze prijsvechters winnen al geruime tijd steeds meer terrein op de Britse markt. Momenteel zijn Lidl en Aldi verantwoordelijk voor 14 procent van de supermarktomzet in het Verenigd Koninkrijk, aldus BBC.

Tesco reageert niet

In vacatureteksten, waar de media het nieuws oppikten, meldt de keten enkel dat het om een nieuw format gaat dat ‘apart zal opereren buiten de Tesco-business om’. Britse nieuwssites begonnen direct met speculeren en met analyseren. Zo zijn er ook al waarschuwingen afgegeven door experts aan BBC, voor als Tesco inderdaad de strijd aangaat met discounters. Er wordt gezegd dat Tesco onder andere moet oppassen voor kannibalisatie van de eigen verkoop en dat het nieuwe merk niet te veel mag afwijken van bestaande concepten. Tesco zelf wil niet reageren op de geruchten.

Concurrentie is groot voor Tesco

De stap van Tesco komt in een tijd van veel competitiviteit. Behalve de discounters, betreedt ook Amazon de food-retailmarkt. Amazon kocht vorig jaar Whole Foods over en via Amazon Fresh Service bedient het al de regio’s rondom Londen.

Zie ook: Aldi en Lidl blijven pieken in UK

Reageer op dit artikel