nieuws

Franse waakhond neemt supers onder de loep

Buitenland 603

Franse waakhond neemt supers onder de loep

PARIJS – De Franse mededingingsautoriteit start een onderzoek naar de inkooppraktijken van verschillende grote supermarktketens.

De waakhond neemt gezamenlijke inkoopprogramma’s van de formules onder de loep. De mededingingsautoriteit wil nagaan of de supermarkten consumenten en leveranciers benadelen met die samenwerkingsverbanden.

Carrefour en Tesco

Het onderzoek draait om twee samenwerkingsverbanden die de betrokken ketens afgelopen voorjaar hebben gemeld. Het gaat om een inkoopprogramma van Auchan, Casino en Schiever en om vergelijkbare afspraken tussen Système U en Carrefour. Binnen dat laatste onderzoek kijkt de waakhond ook naar de banden tussen Carrefour en de Britse marktleider Tesco.

Merkproducten en huismerk

De supermarkten werken al langer samen. Volgens de autoriteiten is nieuw onderzoek nodig, omdat de inkoopprogramma’s een groter, internationaal bereik hebben. Daarnaast trekken de supermarkten niet alleen samen op bij de inkoop van merkproducten, maar sinds kort ook bij producten die onder huismerk worden verkocht.

Reageer op dit artikel