nieuws

Britse supermarkten pieken door zon en WK

Buitenland 421

Britse supermarkten pieken door zon en WK

LONDEN – De zon en het WK voetbal hebben gezorgd voor een enorme boost in de Britse supermarktverkoop.

De supermarktverkoop toonde tijdens het WK voetbal de grootste groei van dit jaar, meldt BBC. Gedurende de maand van het voetbaltoernooi werden supermarkten in het Verenigd Koninkrijk 13 miljoen keer vaker bezocht dan in andere maanden. Onderzoeksbureau Kantar Worldpanel zag de verkoop van eten en drinken in de 12 weken tot 15 juli met 3,6 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

Record alcoholverkoop

In de week dat Engeland tegen Colombia en Zweden speelde, werd er een record neergezet in de alcoholverkoop. De supermarkten draaiden in die categorie een recordomzet van £287 miljoen (zo’n €322 miljoen). Buiten de kerst- en paasperiode is die omzet nooit zo hoog geweest. Ook de lange hete zomer zorgt voor recordcijfers. Hamburgers en aanstekers (voor de barbecue) werden in de afgelopen maand respectievelijk 30 procent en 47 procent meer verkocht.

Aldi stijgt naar 7,5 procent marktaandeel

De BBC meldt ook dat het marktaandeel van Aldi, Lidl en Co-op in het eerder genoemde kwartaal fors is gestegen. Aldi heeft nu een recordaandeel van 7,5 procent. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nog 7 procent. Lidl steeg van 5,1 naar 5,4 procent marktaandeel. Tesco blijft het grootst met 27,6 procent, maar dit is iets lager dan vorig jaar. Thuisbezorger Ocado groeide naar 1,2 procent marktaandeel. Voor andere ketens was er geen of weinig verschil.

Tesco in de aanval met Jack’s

Tesco lijkt de hete adem in zijn nek te voelen van de discounters. Er gaan geruchten dat Tesco zelf een nieuwe formule neerzet die de strijd met Aldi en Lidl moet aangaan. De formule zal waarschijnlijk Jack’s heten.

Reageer op dit artikel