nieuws

Aldi (D) groeit fors sneller dan Lidl

Buitenland 5430

ESSEN/MÜLHEIM – Aldi groeit in Duitsland fors sneller dan Lidl en Kaufland. De omzetstijging van Aldi Süd ligt zelfs boven de 8 procent.

Aldi (D) groeit fors sneller dan Lidl

Dat blijkt uit GfK-cijfers gepubliceerd door Wirtschaftswoche. Uit de cijfers blijkt dat over 2017 Lidl met 3,7 procent de omzet zag toenemen in Duitsland. Zusterformule Kaufland (grotere oppervlaktes) kende een omzetgroei van 1,4 procent. Deze cijfers tekenen volgens Wirtschaftswoche schril af tegen de groeispurt die Aldi heeft ingezet. Aldi nord boekte een  omzetgroei van 5,8 procent. De zuster Aldi süd zelfs 8,8 procent.

Discounter Aldi groeit door de ombouwoperatie

Het succes van Aldi wordt toegeschreven aan de grote ombouwoperatie. De winkels ziet er daardoor fleuriger uit, merken zijn toegevoegd en ook de verkoop van bake off-brood draagt aan de groei bij. Opmerkelijk is dat de full servicesupermarkten ook sneller groeien dan Lidl. Rewe heeft volgens GfK een omzetplus behaald van 6,7 procent. Edeka zag de omzet met 5,3 procent groeien.

Lidl topman Dokozic moest al opstappen

De minder snelle groei van Lidl zou de reden kunnen zijn waarom topmanager Marin Dokozic, baas van Lidl Duitsland, moest opstappen vorige week. Hij zou er niet in geslaagd zijn om zich Aldi van het lijf te houden. Dokozic zat pas 2,5 jaar op die positie. Zijn opvolger is Matthias Oppitz, die ook zitting heeft in het bestuur van de Lidl-Stichting, het hoogste orgaan.

Het is onrustig aan de Lidl-top

Het rommelt al tijden aan de Lidl-top. Topman Gehrig zette een jaar geleden ook al Lidl-baas Sven Seidel buiten de deur. Het zou gaan om een verschil van inzicht inzake de strategie. Het draaide met name om de stap naar online die Seidel wilde zetten. Ook werd afscheid genomen van Daniel Marrasch, verantwoordelijk voor de expansie in de VS. Marrasch was de voorganger van Dokozic.

Download ook de formuledata van Aldi Nederland >> 

Reageer op dit artikel