nieuws

Carrefour snijdt voor €2 miljard in kosten

Buitenland 1658

Carrefour snijdt voor €2 miljard in kosten

PARIJS – De Franse retailreus Carrefour gaat de komende jaren stevig snijden in de kosten. Daarnaast worden de investeringen in online opgevoerd en heeft het bedrijf overeenkomsten gesloten met nieuwe partners voor zijn activiteiten in China.

Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de strategie voor de toekomst van de nieuwe topman Alexandre Bompard, die halverwege vorig jaar het stokje overnam aan de top van de grootste retailonderneming van Frankrijk. Een van zijn belangrijkste uitdagingen is om het marktaandeel op de thuismarkt te beschermen, dat ligt onder vuur van het succesvolle Leclerc. Daarnaast wil hij de winstgevendheid en cashflow verbeteren alsmede grote stappen maken in de onlineverkoop van boodschappen, een terrein waarop Carrefour achterloopt ten opzichte van concurrenten.

Investering €2,8 miljard in online

Carrefour is de grootste retailer van Europa en hoeft wereldwijd alleen Walmart voor te laten gaan. Bompard maakte bekend dat Carrefour de komende 5 jaar in totaal €2,8 miljard gaat investeren in de uitbouw van de online-activiteiten. De Franse retailer maakte daar onlangs al een begin mee met de aankoop van een belang in de onlinemoderetailer Showroomprive.com. De investering moet ook de positie van Carrefour verdedigen nu steeds duidelijker wordt dat Amazon Fresh actief gaat worden op de Franse markt.

Lokale investeerders voor kwakkelende Chinese activiteiten

Bompard onderneemt ook stappen om de activiteiten in China, die ondanks een reeks aan maatregelen nog altijd verlieslatend zijn, te verbeteren. Carrefour maakte bekend overeenstemming te hebben met de lokale internetgigant Tencent en de lokale retailer Yonghui over een deelname in de Chinese tak van Carrefour. De Fransen blijven wel de grootste aandeelhouder in de keten.

2400 banen weg op hoofdkantoor

In Frankrijk schrapt Carrefour 2400 van de 10.500 werknemers op het hoofdkantoor. Dit gebeurt door werknemers een vrijwillige vertrekregeling aan te bieden. Door zijn organisatie te vereenvoudigen en zijn winkelnetwerk in Frankrijk te rationaliseren moet in 2020 een jaarlijkse besparing op de kosten van €2 miljard worden gerealiseerd. Het bedrijf gaat honderden voormalige winkels van de keten Dia verkopen en reduceert de omvang van zijn hypermarchés.

Vakbond gaat actie voeren

In totaal werken er in Frankrijk 115.000 mensen bij Carrefour. Wereldwijd zijn dat er 384.000. De machtige vakbond Force Ouvrière heeft al laten weten het schrappen van banen niet te accepteren. De bond komt op 8 februari met een nationale actiedag.

Zie ook: Groeitempo van Carrefour neemt af

 

Reageer op dit artikel