nieuws

Ocado ziet omzet en winst toenemen

Buitenland 810

Ocado ziet omzet en winst toenemen

LONDEN – De Britse online supermarkt Ocado heeft zijn omzet in de eerste 26 weken van dit jaar met 12,5 procent zien toenemen tot 659,6 miljoen pond. De operationele winst (ebitda) nam met 2,7 procent toe tot 45,2 miljoen pond.

De onderneming, de belangrijkste pure player op het gebied van de online verkoop van levensmiddelen in Europa, schrijft de toename van de omzet toe aan een groeiend aantal actieve klanten en hogere bestedingen per klant. De winstgevendheid bleef achter bij de omzetgroei door investeringen in logistiek en druk op de verkoopprijzen en overige investeringen in de toekomst.

Meer actieve klanten, meer bestellingen per week

Volgens Ocado steeg het aantal actieve klanten met 12,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In totaal deden meer dan 600.00 Britten tenminste één keer boodschappen bij Ocado. Het totale aantal bestellingen per week steeg met 15,6 procent naar 260.000. Dit jaar denkt de onderneming zo’n 175 miljoen pond te investeren in logistiek en techniek.

Eerste partner gevonden in Europa

Afgelopen maand maakte Ocado bekend zijn eerste partner te hebben gevonden op het Europese vasteland. De naam van deze supermarktketen is echter nog altijd geheim. Deze partij koopt techniek en logistiek in bij Ocado. ‘Wij verwachten dat dit internationale partnership de eerste is van vele’, zei topman Tim Steiner in een toelichting op de cijfers.

Verkoop van levensmiddelen verandert

Volgens hem zijn de omstandigheden hier goed voor. ‘De verkoop van levensmiddelen is aan het veranderen en wij zitten in een perfecte positie om andere retailers te helpen om hun online ambities te realiseren.’

Reageer op dit artikel