nieuws

‘Hudson’s Bay compleet anders dan V&D’

Buitenland 2022

‘Hudson’s Bay compleet anders dan V&D’

AMSTERDAM – Warenhuizen van de toekomst, dat moeten de winkels worden die Hudson’s Bay (HBC) later dit jaar in Nederland opent.

Volgens het Canadese bedrijf is een vergelijking met het vroegere V&D absoluut niet op zijn plaats. Dit zei topman Jerry Storch donderdag op een persbijeenkomst. Hudson’s Bay (HBC) wil van zijn warenhuizen in Nederland een soort laboratorium maken, waarin nieuwe technologieën worden toegepast. Daarbij mikken de Canadezen vooral op een gewoon, Nederlands publiek. HBC wordt nadrukkelijk geen discounter en de keten richt zich ook niet op rijke Chinese toeristen die hier luxe artikelen komen kopen.

Jaaromzet +€500 miljoen

‘Iemand die ons vergelijkt met V&D zal door het dolle heen zijn als hij bij ons naar binnen loopt. Wat wij gaan doen is hier nog nooit eerder vertoond’, benadrukte topman Storch. De baas van HBC heeft, mede door de aantrekkende economie, veel vertrouwen in de Nederlandse markt en rekent op termijn op een jaaromzet van meer dan €500 miljoen.

Grootste fout V&D

De grote fout die V&D volgens hem maakte was dat het bedrijf op een gegeven moment amper meer investeerde in zijn winkels. Dat pakt HBC heel anders aan. Met de komst naar Nederland alleen al is een investering van zo’n €300 miljoen gemoeid. De filialen zullen verder ‘erg flexibel’ ingericht worden. Ze krijgen geen grote houten schotten, zodat de winkelinrichting altijd snel en makkelijk kan worden aangepast.

Dit jaar opent Hudson’s Bay tien warenhuizen

HBC start dit jaar met tien Nederlandse warenhuizen en mikt uiteindelijk op zo’n twintig filialen in ons land. De eerste vestiging opent naar verwachting al in augustus of september de deuren. Vragen als wie het restaurant gaat runnen en welke cosmetica- en modemerken er in de schappen komen te liggen, konden donderdag nog niet worden beantwoord. Daarover verwacht HBC over een maand of twee met een update te komen.

Reageer op dit artikel