nieuws

Tesco trekt handen af van Youtube

Buitenland 2353

Tesco trekt handen af van Youtube

AMSTERDAM – Tesco heeft onlangs besloten niet meer op videokanaal Youtube te adverteren.

De Britse marktleider is een van de bedrijven die zijn advertenties niet meer wil aantreffen bij filmpjes van extremistische groeperingen. Ook verschillende grote Amerikaanse bedrijven adverteren voorlopig niet meer op Youtube. Zo heeft farmaceutisch concern Johnson & Johnson eenzelfde beslissing genomen. Dat meldt het Financieele Dagblad.

Schade honderden miljoenen dollars

De schade voor moederbedrijf Google kan oplopen tot honderden miljoenen dollars. Ook verschillende telecombedrijven hebben hun bestedingen bij Google stopgezet. Eerder deden Volkswagen en de Britse overheid dat ook al. De partijen haken af, nadat bleek dat hun advertenties waren verschenen bij filmpjes van terroristische groeperingen of video’s met een antisemitische inhoud.

Google gaat regels aanscherpen

In Nederland zijn adverteerders er ook niet gerust op. Zo wilden Nederlandse bedrijven vorig jaar hun advertenties niet zien verschijnen bij filmpjes van de Zaanse ‘treitervlogger’ Ismail Ilgun. Dinsdag maakte Google bekend de regels voor adverteren naast filmpjes van Youtube aan te scherpen. Tot dusver werden alleen filmpjes die aanzetten tot geweld gekwalificeerd als ongepast. Dat is nu verbreed naar opruiende of denigrerende taal tegen individuen, op basis van geslacht of religie. Ook gaat het bedrijf kunstmatige intelligentie toepassen en mensen inhuren om opruiende filmpjes op te sporen.

Reageer op dit artikel