nieuws

Mogelijk einde voor AH-formule in België

Buitenland 3485

Mogelijk einde voor AH-formule in België

ZAANDAM – Ahold Delhaize bekijkt in de eerste helft van 2019 of het zijn supermarktmerken Albert Heijn en Delhaize in België kan samenvoegen. Daarbij lijkt Albert Heijn de logische kandidaat om eventueel te verdwijnen, want tot die tijd zet het Belgisch-Nederlandse supermarktconcern zwaar in op versterking van het merk Delhaize in België.

Een definitieve beslissing over de toekomst van de AH-formule in België is nog niet genomen. Een woordvoerster van Ahold Delhaize benadrukt dat Albert Heijn tot 2019 ook nog uitbreidingsplannen heeft in België. Ahold Delhaize wil de komende bijna twee jaar Delhaize naar voren schuiven als primaire merk in België. Het concern zegt ruimte te zien voor groei in de Belgische markt. Daarvoor wordt ter inspiratie onder meer gekeken naar de kracht van de Nederlandse webwinkels van Albert Heijn.

Aantal winkels in België afstoten

Het fusiebedrijf Ahold Delhaize moest bij het samengaan van de Belgische toezichthouder verplicht een aantal winkels in België afstoten. Het concern maakte donderdag bekend dat vier winkels en een andere activiteit zijn verkocht. Daarmee voldoet de onderneming nog niet aan de gestelde eisen. Eerder deze maand werden al vijf winkels en een project afgestoten.

Flinke druk op de prijzen

Albert Heijn is sinds 2011 actief in België en heeft er nu 42 winkels, alle in Vlaanderen. De nieuwkomer zorgde bij zijn introductie voor flinke druk op de prijzen van bestaande supermarkten in het land. Ook Belgische boeren klaagden over de prijsdruk door de nieuwkomer, die in België werd bestempeld als prijsvechter.

Vier winkels verkocht

Ahold Delhaize maakte gisteren bekend dat er drie winkels zijn verkocht aan Carrefour en één aan een onafhankelijke supermarkt. Daarnaast werd een project overgedragen aan Carrefour. De transacties moeten binnen drie maanden zijn uitgevoerd.

Reageer op dit artikel