nieuws

Moederbedrijf Burger King koopt Popeyes

Buitenland 1819

Moederbedrijf Burger King koopt Popeyes

NEW YORK – Restaurant Brands International, onder meer eigenaar van Burger King, koopt in de Verenigde Staten de fastfoodketen Popeyes voor 1,8 miljard dollar.

Popeyes serveert een menu van gerechten die zijn gebaseerd op de keuken van Louisiana, zoals gefrituurde kip, vis en garnalen. Vaak in combinatie met biscuits. Motor achter de overname is het investeringsfonds 3G, dat vorige week nog nauw betrokken was bij de poging van Kraft Heinz om het Nederlands-Britse Unilever over te nemen. Popeyes Louisiana Kitchen geldt als een concurrent voor de KFC-keten van Yum Brands.

3G nam in 2014 Tim Hortons over

Restaurant Brands International is bezig een portfolio van fastfoodketens op te bouwen. Naast Burger King hoort ook koffie-, soep-, sandwich- en donutketen Tim Hortons bij het bedrijf. De bedoeling is om deze merken in de Verenigde Staten en internationaal uit te bouwen. Tim Hortons werd in 2014 overgenomen door 3G en werd omgevormd in Restaurant Brands International.

Genoemd naar hoofdfiguur uit French Connection

Popeyes heeft wereldwijd 2600 vestigingen. De keten ontstond begin jaren zeventig in New Orleans en is genoemd naar hoofdfiguur Popeye Doyle uit de French Connection-films die toen populair waren. Het huidige hoofdkantoor zin in Atlanta. De keten is weliswaar aanwezig in Europa, in Duitsland en Frankrijk, maar die vestigingen zijn specifiek gericht op Amerikaanse militairen en zijn niet toegankelijk voor het gewone publiek. Zuid-Korea, Canada en Turkije zijn de belangrijkste internationale markten.

Reageer op dit artikel