nieuws

Carrefour daagt Lidl in Frankrijk voor rechter

Buitenland 3155

Carrefour daagt Lidl in Frankrijk voor rechter

EVRY – Supermarktketen Carrefour heeft in Frankrijk zijn concurrent Lidl opnieuw voor de rechter gedaagd.

Lidl zou volgens de beschuldiging van Carrefour de regels voor promoties niet volgen in zijn reclamespotjes op televisie. Ook Intermarché zou een klacht overwegen, zo meldt Gondola.be, dat zich baseert op de site Challenges.fr.

15 weken aanwezigheid

In Frankrijk moeten producten minstens 15 weken achter elkaar aanwezig of beschikbaar zijn in alle vestigingen van een retailer als die op tv reclame maakt voor promoties. Volgens Carrefour houdt Lidl zich niet aan dat voorschrift.

Stopzetting spotjes

De zaak loopt al maanden. Afgelopen zomer kreeg Carrefour het bij de rechtbank al voor elkaar dat Lidl werd gedwongen te stoppen met tv-spotjes. Carrefour gaat nu nog een stap verder en eist  ‘une réparation en nature’. Wat het bedrijf daarmee exact bedoelt,  is overigens niet helemaal duidelijk. Mogelijk wil Carrefour dat  Lidl wordt verplicht om bij  toekomstige reclames spotjes te vermelden dat de discounter eerder veroordeeld is geweest voor misleidende reclame. Intermarché zou zich volgens Challenges willen aansluiten bij de klacht van Carrefour.

Beste winkelketen

Carrefour zet ook vraagtekens bij de verkiezing van de Beste Winkelketen in Frankrijk. Die is door Lidl gewonnen, maar Carrefour twijfelt aan de wijze waarop dat is gebeurd. De prijs voor de Beste Winkelketen wordt bepaald door consumenten te laten stemmen op hun favoriete keten. Het bureau Q&A Research & Consultancy voert dat onderzoek uit.

Twijfels over stemprocedure

Carrefour heeft twijfels bij de procedure. Dit omdat het aantal stemmers in een paar maanden steeg van 27.000 tot 159.161. Carrefour denkt nu dat er mogelijk click robots zijn gebruikt en wil dat
een onafhankelijk juridisch expert onderzoek gaat doen.

Reageer op dit artikel