nieuws

Colruyt: miljoen tegen prijsmanipulatie AH

Buitenland 2333

Colruyt: miljoen tegen prijsmanipulatie AH

HALLE – Colruyt wil een miljoen euro steken in een fonds dat objectieve prijspeilingen in België mogelijk maakt. ‘AH verlaagt tijdelijk zijn prijzen tijdens metingen’.

Volgens Frans Colruyt operationeel ­directeur van de Colruyt-groep in de Belgische kranten probeert AH door tijdelijke forse prijsverlagingen de Belgische Consumentenbondmeting, Test-Aankoop, te misleiden. De keten wil zich daardoor goedkoper voordoen dan ze is.

Lagere prijzen tijdens de meting

‘We ontdekten dat Albert Heijn­vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken’, zegt Frans Colruyt, onder andere in de Gazet van Antwerpen. ‘Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt.’

Een miljoen in fonds voor betere meting

Colruyt meet gedurende het hele jaar de prijzen van alle concurrenten. De keten is nu bereid één miljoen euro in een fonds te stoppen dat Test-Aankoop meer armslag moet geven om hetzelfde te doen. Het aanbod is voor de bühne omdat de consumentenorganisatie geen geld van derden mag aannemen. AH ontkent alle beschuldigingen. De blauwe formule ‘volgt de markt zoals iedereen’.

AH kruipt richting Colruyt

A-merken zijn in de Belgische winkels van Albert Heijn slechts twee procent duurder dan in vestigingen van Colruyt en Red Market. Dat was één van de conclusies uit het jaarlijkse prijsonderzoek van de Belgische Consumentenorganisatie Test-Aankoop vorige maand. Colruyt was  samen met Red Market nog steeds de goedkoopste supermarkt wanneer het gaat over A-merken, maar het verschil met de andere supermarkten, waaronder Albert Heijn, wordt wel steeds kleiner. Een jaar eerder was dat ook al het geval, zo bleek uit het prijsonderzoek in 2015.

 

Reageer op dit artikel