nieuws

Ahold Delhaize heeft last van nationalisme

Buitenland 4675

Ahold Delhaize heeft last van nationalisme

PRAAG – Ahold Delhaize heeft last van het nationalisme in Oost-Europa. Het assortiment moet verplicht lokaal gesourced worden en zondagsopening staat onder druk.

Dat meldt het Financieele Dagblad. De krant schrijft dat premier Bohuskav Sobotksa van Tsjechië via de Nederlandse ambassade druk zet op de loononderhandelingen binnen het concern. ‘Die actie past in een bredere trend waarbij Oost-Europese landen  ‘eigen’ bedrijven uit de wind houden en lokale leverancier steunen, zo is de teneur van het stuk in de krant.

Verboden schapgeld te heffen

albertHet FD noemt Roemenië, Tsjechië en Polen als landen met neiging naar protectionisme tegen concerns als Ahold Delhaize. Zo moet in Roemenië 51 procent van het supermarkt assortiment uit het eigen land komen.Tsjechië heeft het heffen van extra schapgeld verboden. In de landen moeten supermarkten ook bij de ingang vermelden welk percentage van het assortiment uit het eigen land afkomstig is. Hongarije houdt de zondagsopening tegen om lokale winkeliers te beschermen.

Meer dan 1500 winkels

Ahold Delhaize heeft meer dan 1500 winkels in vier landen in zuidoost Europa. In totaal biedt het concern werk aan 50.000 medewerkers. Formules in de regio zijn Albert (Tsjechië) Alfa-Beta in Griekenland en Mega Image in Roemenië. In Servië exploiteert Ahold Delhaize Tempo en Shop&Go.Het gaat om 5,2 miljauro omzet (2015). Hieronder info over de ketens:

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel