nieuws

Omzetaandeel huismerken in België gestegen

Buitenland 1219

Omzetaandeel huismerken in België gestegen
Bart Nijs

BRUSSEL – Het omzetaandeel van huismerken in Belgische supermarkten is toegenomen.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Nielsen, zo meldt de site metrotime.be. Uit de cijfers blijkt dat in 2015 ruim 35 procent van de supermarktomzet voor rekening kwam van de huismerken. Volgens Nielsen is dat driemaal zo veel als 30 jaar geleden.

Vooral verse producten

Vooral bij de verse producten kiezen consumenten in toenemende mate voor huismerken.  ‘Bij deze categorie vertegenwoordigen de huismerken maar liefst twee derde van de totale omzet’, aldus de Nielsen-onderzoekers. Ook bij brood- en diepvriesproducten genieten de huismerken enige populariteit”, schrijven de onderzoekers. Bij de alcoholische dranken en bij snoepgoed daarentegen zijn de A-merken populairder dan de private labels.

Carrefour en Delhaize

Volgens de digitale nieuwswebsite Express.be bieden Carrefour en Delhaize het meest uitgebreide huismerkenassortiment aan. In de toenemende voorkeur voor de private labels speelt ook de prijs een belangrijke rol. Zo liggen de kosten van een huismerk gemiddeld 30 procent lager.

Marktaandeel Aldi en Lidl lager

De keerzijde van de ontwikkeling is dat Aldi en Lidl in 2015 terrein hebben verloren. Voor het tweede jaar op rij moesten twee vestigingen van beide harddiscountketens de deuren sluiten. Die daling lijkt beperkt, maar het marktaandeel in omzet daalde eveneens, van 16,1 naar 15,7 procent. Daartegenover staat dat de grootste foodretailers de positie van hun ‘gewone’ supermarkten, waaronder AD Delhaize, Proxy Delhaize, Spar of Okay, hebben verstevigd hebben. In 2015 haalden ze een marktaandeel van 29,6 procent, het hoogste in vijftien jaar.

Reageer op dit artikel