nieuws

Mercadona blijft grootste in Spanje

Buitenland 2471

Mercadona blijft grootste in Spanje

MADRID – Supermarktketen Mercadona houdt de eerste positie in de Spaanse foodbranche vast.

Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Worldpanel, zo meldt de site Spanjevandaag.com.  nog steeds de grootste supermarktketen van Spanje. Volgens Kantar Worldpanel heeft Mercadona een marktaandeel van  23 procent.

Dia en Carrefour

De tweede plaats op de ranglijst van grootste supermarktktetens in Spanje wordt ingenomen door discounter Dia met een marktaandeel van 8,7 procent. Carrefour is derde, vooral dankzij de hipermercados, met een marktaandeel van 8,5 procent.

Grote sprong Lidl

Het Duitse Lidl is echter met een opmars bezig. Lidl staat in de versplinterde Spaanse markt inmiddels op een vierde plaats met een aandeel van 4 procent.  Het meest opmerkelijk is dat het martktaandeel van Lidl het laatste jaar met een een 0,5 procentpunt is toegenomen, terwijl de overige ketens nagenoeg hetzelfde bleven.

Aantal bezoeken

Uit het onderzoek van Kantar Worldpanel blijkt dat  9 van de 10 Spanjaarden het afgelopen jaar tenminste een keer bij een Mercadona binnen zijn geweest terwijl de helft van de Spanjaarden wel eens een Lidl heeft bezocht.

Crisis speelt budgetsupers in kaart

De sterke positie van  Mercadona, Lidl en Aldi is mede het gevolg van de crisis. Bovendien hebben deze ketens tijdens de crisisjaren tientallen tot honderden nieuwe supermarkten gebouwd en geopend in Spanje. De producten die bij Mercadona, Lidl en Aldi het meest gekocht worden zijn de ‘marcas blancas’ (witte merken).  Volgens Kantar Worldpanel gaat van elke €100 die in supermarkten wordt uitgegeven, €35 naar de witte merken.

Reageer op dit artikel