nieuws

Aldi en Lidl verliezen marktaandeel in België

Buitenland 5137

Aldi en Lidl verliezen marktaandeel in België

BRUSSEL – ‘Gewone’ supermarkten winnen in België marktaandeel ten koste van hard discounters en hypermarkten. Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl daalde van 16,1 naar 15,7 procent.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen waarover dagblad De Standaard schrijft. De hypermarkten en grote supermarkten van ketens als Carrefour, Colruyt en Delhaize zagen hun marktaandeel afnemen van 50,3 naar 49,9 procent. Het is voor het eerst sinds 1995 dat dit type winkel minder dan de helft van de Belgische markt in handen heeft. Als geheel groeide de Belgische food retailmarkt met 2,4 procent naar €25,6 miljard. Nielsen rekent daarbij alle winkels mee die minimaal 40 procent van hun omzet uit het supermarktassortiment halen.

Aantal winkels van Aldi en Lidl daalt

Bij Aldi en Lidl is sprake van een afname van het aantal vestigingen. Voor het tweede jaar op rij is het aantal winkels afgenomen. Samen hadden de twee Duitse discountreuzen eind vorig jaar 735 vestigingen in België, twee minder dan in 2014 en zes minder dan in 2011. Volgens de krant lijken de discounters aan hun plafond te zitten na explosieve groei tussen 1995 en 2010. In die periode nam het aantal winkels van deze twee formules samen toe van 310 tot 735.

Gewone supermarkten winnen juist terrein in België

Goed nieuws is er voor de ‘gewone’ supermarkten in België, waaronder ketens als AD Delhaize, Spar en Okay vallen. Zij haalden afgelopen jaar met een marktaandeel van 29,9 procent hun hoogste aandeel in twintig jaar. Gemiddeld doen zij een omzet van €5,65 miljoen, zo meldt Nielsen. Bij de 605 hypermarkten en grote supermarkten lag dat bedrag gemiddeld op €21,1 miljoen, terwijl de discounters gemiddeld €5,49 miljoen omzetten.

Allerkleinste winkels verliezen marktaandeel

De allerkleinste supermarktjes, superettes, buurtwinkels en nachtwinkels, zagen hun marktaandeel wel verder dalen. Zij hebben nog 4,7 procent marktaandeel, het laagste cijfer in dertig jaar.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel