nieuws

AH (B) net iets duurder dan Colruyt

Buitenland 1995

AH (B) net iets duurder dan Colruyt

ANTWERPEN – A-merken zijn in de Belgische winkels van Albert Heijn slechts twee procent duurder dan in vestigingen van Colruyt en Red Market.

Dat is één van de conclusies uit het jaarlijkse prijsonderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Colruyt is samen met Red Market nog steeds de goedkoopste supermarkt wanneer het gaat over A-merken, maar het verschil met de andere supermarkten, waaronder Albert Heijn, wordt wel steeds kleiner. Een jaar eerder was dat ook al het geval, zo bleek uit het prijsonderzoek in 2015.

AH op derde plaats

Test-Aankoop heeft in drie weken 118.000 prijzen vergeleken in 710 winkels van twintig supermarktketens. Albert Heijn eindigt in het merkenklassement op de derde plaats achter Colruyt en Red Market. Op de vierde plaats staat Okay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, die vijf procent duurder is dan Red Market en Colruyt.

Nummer drie bij budgetproducten en huismerken

In de categorie budgetproducten voert Colruyt het klassement alleen aan. Leader Price komt op de tweede plaats (+2 procent) en Albert Heijn op de derde (+4 procent). In de categorie huismerken eindigt AH ook op de derde plek. Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6 procent en 7 procent duurder dan koploper Leader Price.

AH wederom net achter Colruyt

Wie een mix koopt van merkproducten, budgetproducten en huismerken betaalt wederom het minst bij Colruyt. Volgens Test-Aankoop spendeert een Colruyt-klant jaarlijks voor een mix van vlees, fruit en groenten zo’n €2035. AH eindigt hier op de tweede plaats (€2076), de klant betaalt in de Belgische winkels gemiddeld twee procent meer.

Reageer op dit artikel