nieuws

Sainsbury’s heeft last van harde concurrentie

Buitenland 846

Sainsbury’s heeft last van harde concurrentie
EPA

LONDEN – De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft de autonome omzet voor het tweede kwartaal op rij zien dalen. De keiharde prijsconcurrentie tussen de Britse ketens is een belangrijke reden voor de daling.

Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de cijfers over de zestien weken tot 24 september. De autonome omzet, zonder de opening van nieuwe winkels, daalde met 1,1 procent. De totale omzet nam met 0,4 procent af, zo blijkt uit de cijfers. Topman Mike Coupe was echter niet ontevreden over de resultaten, die ook beter waren dan analisten hadden verwacht. Coupe stelde er zeker van te zijn dat Sainsbury’s een strategie volgt die ervoor zorgt dat het bedrijf beter presteert dan de grote concurrenten.

Britse markt staat enorm onder druk

De Britse markt voor supermarkten is enorm aan het veranderen. De opmars van prijsvechters als Aldi en Lidl zet enorme druk op de omzetten bij de traditionele marktleiders. Van deze ketens had Sainsbury’s het afgelopen jaar nog de minste last van de ontwikkelingen in de markt en passeerde Asda om weer de nummer twee te worden op de Britse markt in marktaandeel achter Tesco. Daarnaast winkelen Britse consumenten meer bij kleinere supermarkten in plaats van de grote winkels aan de randen van de steden.

Keten meet meer transacties bij alle kanalen

Goed nieuws voor Sainsbury’s is dat in de gemakswinkels, supermarkten en online wel meer transacties werden gezien. Het bedrijf rekent er echter wel op dat de markt competitief blijft. Ook houdt het bedrijf een slag om de arm vanwege de onzekerheden rond de koers van het Britse pond.

Overname van non-foodretailer

Sainsbury’s nam recent non-foodretailer Home Retail Group, bekend van de Argos-formule, over. Daarnaast startte de onderneming eerder deze week een test waarbij in delen van Londen boodschappen binnen een uur werden bezorgd door fietskoeriers.

Reageer op dit artikel