nieuws

Marktaandeel Aldi en Lidl in UK op 10 procent

Buitenland

Marktaandeel Aldi en Lidl in UK op 10 procent

LONDEN – Aldi en Lidl hebben in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst gezamenlijk de grens van 10 procent marktaandeel bereikt.

Het marktaandeel van Aldi bedraagt nu 5,6 procent dat was 4,8 procent, dat van Lidl is nu 4,4 procent en was 12 maanden geleden nog ‘maar’ 3,7 procent. De cijfers zijn gemeten in de 12 weken voorafgaand tot en met de eerste volle week van november. Dat meldt The Telegraph op basis van cijfers van Kantar Worldpanel.

Verdubbeling in 3 jaar
De twee discounters groeien hard aan de andere kant van de Noordzee. Sinds 2012 verdubbelden ze hun marktaandeel.  De groei van de discounters versnelt, de verdubbeling van 2,5 procent naar 5 procent marktaandeel, kostte de twee nog negen jaar. De groei gaat volgens Nielsen vooral ten koste van Tesco, Asda en Morrissons. Zij verloren het afgelopen jaar evenveel als de discounters wonnen.

Miljoen meer klanten
Aldi en Lidl openden en openen in hoog tempo nieuwe winkels en trekken daardoor meer klanten. In de afgelopen 12 weken kregen ze 1 miljoen klanten meer in de winkels dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van Kantar Worldpanel. Ook maken ze klanten voller, de gemiddelde besteding groeide met  4 procent tot €26,87.

Reageer op dit artikel