nieuws

Lidl-moeder vernieuwt de organisatie

Buitenland

Lidl-moeder vernieuwt de organisatie

NECKARSULM – Lidl-moeder Schwarz Gruppe gaat de organisatie opnieuw neerzetten. Daarbij worden veel dubbelfuncties bij Lidl en zusterketen Kaufland in elkaar geschoven.

Dat zegt Schwarz-topman Klaus Gehrig in een interview met het Duitse vakblad LebensmittelZeitung. ‘We moeten de onderneming voor de toekomst zo inrichten dat we synergieën voor het hele bedrijf kunnen bereiken’, zegt Gehrig in het interview. Het samensmelten van functies gebeurt door de hele organisatie heen, met uitzondering van inkoop. Die blijft gescheiden.

Regionale structuur
Gehrig geeft zelf leiding aan de vernieuwing van de organisatie, in nauwe namenwerking met Lidl-baas Sven Seidel en Kaufland-topman Frank Lehmann. Daarnaast gaat Kaufland de structuur in Duitsland regionaal opzetten. ‘Concurrenten in de supermarktwereld hebben door de regionale opzet, dichtbij klanten veel voordelen gehad. Daar zien we voor ons ook goede kansen’, aldus Gehrig.

Alles onder de duizend
In het gesprek meldt de Schwarz-topman dat op dit moment ook keihard wordt gewerkt aan de lancering van de Lidl-formule in de Verenigde Staten. Internationaal komt bij Lidl de nadruk vooral te liggen op verbetering van het filiaalnetwerk, stelt Sven Seidel. ‘Alles wat onder de duizend vierkante meter aan verkoopoppervlak is, moeten we dringen aanpakken.’ Lidl rekent erop dit jaar nog de tienduizendste winkel te openen.

Reageer op dit artikel