nieuws

Delhaize gaat winkels (B) vernieuwen

Buitenland

Delhaize gaat winkels (B) vernieuwen

BRUSSEL – Delhaize gaat zijn winkels in België in rap tempo vernieuwen en wil ook meer geld steken in marketing.

Dat zei de Nederlandse topman Frans Muller deze week tijdens een toelichting van de jaarcijfers. De nettowinst van Delhaize bedroeg vorig jaar €89 miljoen tegen €179 miljoen een jaar eerder. In de Verenigde Staten boekte Delhaize een omzetgroei van 4,4 procent uit winkels die langer dan een jaar open zijn. De 800 supermarkten in België zagen de identieke omzet juist met 3,5 procent dalen. Delhaize wijt dat aan de stakingen in de laatste drie maanden van vorig jaar.

Banen

Delhaize wil nu tientallen winkels in België sluiten, waarbij 1800 banen verloren gaan. De eenmalige reorganisatiekosten bedragen €137 miljoen. Muller wil daarnaast meer geld steken in de vernieuwing van de Belgische vestigingen. ‘We hebben klanten verloren. We realiseren ons dat we in België jaren te weinig hebben geïnvesteerd in ons winkelnetwerk’, aldus de topman. Om dat goed te maken, gaat Delhaize de Belgische winkels versneld vernieuwen en het marketingbudget optrekken.

Testwinkels

Muller wijst naar een concept dat in vier testwinkels (Wezembeek, Eigenbrakel, Marcinelle en Eeklo) werd uitgeprobeerd. Dat zal in 2015 en de komende jaren versneld uitgerold worden. Met de vernieuwing wil Delhaize ‘een aangename winkelervaring creëren die je elders niet vindt‘. Gratis wifi, meer licht en ruimte, investeringen in agf en de slagerij, het toevoegen van glutenvrije producten en fairtrade koffiecapsules van het huismerk horen bij die vernieuwingen. Dit jaar zullen al zestien winkels worden gemoderniseerd. In de komende twee jaar wordt het vernieuwingstempo opgevoerd.

Reageer op dit artikel