nieuws

‘Supers grote retailers 20 jaar over datum

Buitenland

‘Supers grote retailers 20 jaar over datum

LONDEN – De traditionele supermarkt in de buitenwijk waar klanten hun weekboodschappen doen, is hopeloos verouderd.

Dat vindt topman Mark Price van de Britse retailer Waitrose, zo meldt de site retaildetail.nl. ‘De grote vier Britse retailers hebben een winkelpark dat 20 jaar over de datum is’, aldus Price. Het is volgens hem niet verwonderlijk dat Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrisons zoveel klanten verliezen aan Aldi en Lidl: die grote vier retailers hebben volgens hem geen zicht op de fundamentele veranderingen in het koopgedrag van consumenten. Die hebben volgens Price immers een veel grotere invloed op de prestaties van de grote supermarktorganisaties dan de opkomst van de discounters.

Rapport
‘Mensen kopen voeding voor nu’, aldus Price tijdens de presentatie van een eigen rapport over voedingtrends en consumentengedrag, dat Waitrose dit jaar voor de tweede keer publiceert. ‘Het idee dat je een winkelwagentje door de supermarkt duwt met daarin de boodschappen voor de week is iets uit het verleden.’

Directe consumptie
Klanten kopen volgens Price veel vaker voeding voor directe consumptie of voor de maaltijd van diezelfde avond. Vaak weten ze om vier uur ’s middags nog niet wat ze die avond zullen eten. Dit zijn veranderingen in levensstijl die voortkomen uit de financiële crisis en de veranderingen in technologie. ‘Mensen managen hun leven op een veel efficiëntere manier’, aldus de Waitrose-chef. Hij vindt die veranderingen in shopgedrag net zo ingrijpend als de invoering van de zelfbedieningswinkel in de jaren 50 van de vorige eeuw. 

Gemakswinkels
Gemakswinkels, het laten thuisbezorgen of ophalen van online bestellingen en winkels waarin klanten goed worden geïnformeerd over gezonde voeding en geïnspireerd over verrassende voeding, zijn volgens Waitrose veel meer van deze tijd. Het zijn de trends waarop Waitrose naar eigen zeggen in elk geval wél heeft ingespeeld.

Frequenter

Uit The Waitrose Food and Drink Report 2014 blijkt dat klanten de oude shoppingtrip voor de weekboodschappen hebben ingeruild voor een veel frequenter patroon van inkopen, waarbij het gemiddelde bestedingsbedrag lager ligt. Shoppers komen vaker in gemakswinkels, die veel meer in maaltijdmomenten voorzien. Vaak kopen ze er dan ook voor individuele consumptie: de omzet van ontbijtproducten voor consumptie onderweg, bijvoorbeeld, is bij Waitrose dit jaar met 10 procent gestegen. 

Omzetgroei
De financiële feiten stellen Price alvast in het gelijk: de 330 Waitrose-winkels – waaronder 55 gemakswinkels – hebben in het meest recente kwartaal, dat eindigde op 13 oktober 2014, opnieuw een veel hogere omzetgroei geboekt (+6,8 procent) dan de vier grote ketens. En dat in een markt die gemiddeld een omzetgroei van slechts 0,7 procent realiseert.

Reageer op dit artikel