nieuws

Nestlé webwinkel goedkoper dan supers

Buitenland

Nestlé webwinkel goedkoper dan supers

ZÜRICH – Nestlé verkoopt in zijn Zwitserse webwinkel topmerken goedkoper dan dat retailers ze online kunnen aanbieden of soms zelfs kunnen inkopen.

Topmerken van Nestlé zoals Smarties, KitKat, Maggi en Nesquick zijn in de eigen webshop van de fabrikant deels goedkoper dan in de webshops van Zwitserse supermarkten zoals die van marktleider en Migros-dochter LeShop en Coop. Dat meldt de Zwitserse krant Aargauer Zeitung.  Vooralsnog lijkt dit de relatie tussen de supermarkten en de fabrikant niet te verstoren maar blij zijn ze er ongetwijfeld niet mee. Ze bieden in hun fysieke winkels de Nestlé-producten immers een aantrekkelijke plaats in het schap.

Geen commentaar

Coop zegt in de krant geen commentaar te  geven. Migros zegt dat ‘iedere aanbieder vrij is zelf zijn verkoopprijs te bepalen. Dominique Locher, de ceo van Migros-dochter LeShop, zegt  wel verbolgen te zijn over de prijsstelling die Nestlé in de eigen webshop hanteert. ‘Sommige producten zijn daar goedkoper dat dat wij ze kunnen inkopen.’ Hij zegt in discussie te zijn met de  fabrikant. ‘Daardoor zijn er al wel dingen aangepast.’ Locher ziet de webshop van Nestlé vooralsnog niet als concurrent. ‘IIn tegenstelling tot bij LeShop is de webshop van Nestlé in het weekend gesloten.’

Trend

Martin Frey, detailhandelsexpert bij PriceWaterhouseCoopers signaleert een trend.  Volgens hem gaan meer fabrikanten rechtstreeks aan consumenten leveren. Zo kennen Groot-Brittannië en Duitsland al een Beiersdorf/Nivea-webshop. Meer landen zullen volgen. Ook Proctor & Gamble, fabrikant van onder meer  Pampers, Ariel, en Head & Shoulders heeft in Duitsland en de Verenigde Staten een webshop.

Reageer op dit artikel