nieuws

Belgische boodschappen 13 procent duurder

Buitenland

Belgische boodschappen 13 procent duurder

BRUSSEL – Belgische consumenten zijn bij de supermarkt 13 procent duurder uit dan klanten die in Nederland boodschappen doen. Het prijsverschil wordt onder meer veroorzaakt door hoge loonkosten en een gebrek aan flexibiliteit.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Belgische zakenkrant De Tijd dat gebruik maakte van het jaarrapport van het Prijzenobservatorium. Belgische klanten kunnen ook over andere grenzen voordeliger boodschappen doen dan in eigen land. Met Frankrijk is het prijsverschil gemiddeld 9,2 procent en met Duitsland 8 procent. Het prijsverschil wordt wel minder zodra ook non-foodproducten als make-up en tandpasta meegeteld worden.

Loonkosten
De prijsverschillen zouden vooral worden veroorzaakt door het feit dat het voor Belgische supermarkten veel moeilijker is om goedkope scholieren in te zetten in de supermarkt, waardoor de loonkosten een stuk hoger uitvallen dan in andere landen. Ook is de markt in België kleiner, waardoor het voor supermarkten moeilijker is om lage prijzen te bedingen bij leveranciers. Daarnaast concurreren Belgische supermarkten minder met elkaar, omdat het prijsniveau van Colruyt de basis vormt voor de positionering van de concurrentie.

Reageer op dit artikel