nieuws

Makro-moeder incasseert omzetverlaging

Buitenland

Makro-moeder incasseert omzetverlaging

DÜSSELDORF – Metro, de grootste retailer van Duitsland, heeft rond Kerstmis geen topomzetten kunnen draaien. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/14 daalde de omzet volgens voorlopige berekeningen met 3,3 procent naar €18,7 miljard.

Metro is in Nederland eigenaar van onder meer Makro en Media Markt. De relatief sterke euro alsmede de verkoop van bedrijfsonderdelen duwen Metro qua omzet in het rood. Wanneer deze effecten uit de omzetcijfers worden gehaald, blijft een verbetering van de omzet met 1,1 procent over. Topman Olaf Koch sprak in een toelichting over een ‘solide start’ in het nieuwe jaar, gezien de moeilijke marktomstandigheden.

Groothandels
De zelfbedieningsgroothandels van Metro, waar Makro in Nederland onder valt, stijgt autonoom met 0,9 procent naar €8,5 miljard en warenhuisdochter Kaufhof zit 0,6 procent in de plus voor een omzet van €1 miljard. Minder goed doet supermarktketen Real het, dat de autonome omzet met 2 procent ziet dalen in Duitsland en 1,9 procent in het buitenland. De omzetten bedragen respectievelijk €2,2 miljard en €2,6 miljard.

Media-Saturn
Media-Saturn boekt een ongeveer gelijke omzet in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Afgelopen jaar nam Metro onder meer afscheid van de Real-supermarkten in Rusland en Roemenië.

Reageer op dit artikel