nieuws

Real gaat met twintig prijslijnen werken

Buitenland

Real gaat met twintig prijslijnen werken

DÜSSELDORF – Het roer gaat om bij de Duitse hypermarktketen Real. De keten breidt het aantal prijslijnen uit van drie naar twintig en gaat veel meer met regionaal assortiment werken.

De maatregelen maken deel uit van een nieuwe poging de keten te revitaliseren. Zoals veel hypermarktketens in Europa leidt Real al jaren onder teruglopende omzetten en een dalend marktaandeel. De Franse ceo Didier Fleury krijgt van de directie van eigenaar Metro drie jaar en €500 miljoen om de keten nieuw leven in te blazen. Veel buitenlandse zusterketens zijn de laatste maanden verkocht, waardoor de aandacht nu weer uitgaat naar de thuismarkt.

Ebit
In een vraaggesprek met het Duitse vakblad LebensmittelZeitung vertelt Fleury dat hij regelmatig een ebit van 2 procent moet leveren. De miljoenen worden de komende periode vooral gestoken in de aanschaf van legeflessenautomaten, nieuwe winkelkarren, de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen en de aanschaf van energiezuinigere apparatuur. Recent zijn ook tweeduizend artikelen permanent in prijs verlaagd. Door met veel meer prijslijnen te gaan werken moet Real regionaal de concurrentieslag beter aankunnen. Het nieuwe regionale assortiment moet de winkels aantrekkelijker maken voor klanten uit de omgeving.

Reageer op dit artikel