nieuws

Migros breidt ‘Ahold-alliantie’ uit

Buitenland

Migros breidt ‘Ahold-alliantie’ uit

AMSTERDAM – De Zwitserse marktleider Migros bouwt de samenwerking met het internationale inkoopverbond AMS verder uit. Daarmee wil het bedrijf zijn positie versterken in de concurrentiestrijd met discounters Aldi en Lidl.

Dat meldt LebensmittelZeitung. AMS is een in Amsterdam

gevestigde pan-Europese inkooporganisatie met elf leden, waaronder Ahold, Delhaize,

Morrisons en Systemè U. Migros sloot zich hier twee jaar geleden bij aan, maar

koopt maar voor ongeveer 180 miljoen euro in via AMS. Dit moet de komende jaren

meer dan verdubbelen tot vierhonderd miljoen euro, zeggen topman Herbert

Bolliger en inkoopchef Oskar Sager.


Euroshopper

De komst van de discounters Aldi en Lidl heeft de markt in Zwitserland

de afgelopen jaren behoorlijk opgeschud. De grootste concurrent van Migros,

Coop, koopt in via het internationale verband Coopernic. Migros wil via AMS

vooral zijn positie in huismerken en non-food versterken. De hoogste baas van

AMS is de van Ahold afkomstige Nederlander Bert Swartsenburg, Het merk

Euroshopper is een voorbeeld van de samenwerking binnen AMS.

Reageer op dit artikel