nieuws

Rusland beknot Westerse hypermarkten

Buitenland

Rusland beknot Westerse hypermarkten

MOSKOU – Het Franse Auchan was in 2002 een van de eerste Westerse retailers die groeikansen zag in de snel groeiende Russische economie. Onlangs opende Carrefour zijn eerste winkel en ook Wal-Mart wil dolgraag naar deze groeimarkt. Premier Poetin ziet het met lede ogen aan en kondigde onlangs wetgeving aan om de macht van de grote retailers te beperken.

Bekijk de reportage over Auchan in Moskou op Distrifood.nl.

In zeven jaar tijd heeft Auchan een indrukwekkend winkelnetwerk opgebouwd in Rusland. Aan de rondwegen rond de stad Moskou (circa 10,5 miljoen inwoners) staan zes grote Auchan-hypermarkten. In de miljoenenstad staan nog eens zestien winkels van het formaat supermarkt. In totaal heeft Auchan al 32 vestigingen in Rusland en het concern heeft nog meerdere nieuwe winkels op stapel staan.

Indrukwekkend
Onlangs opende het Franse Carrefour zijn eerste hypermarkt in Moskou. Ook Wal-Mart heeft zijn oog laten vallen op de Russische foodsector. De buitenlandse retailers worden aangetrokken door de indrukwekkende groeicijfers van de sector. Sinds 1998 groeiden de retailverkopen in Rusland jaarlijks met gemiddeld 13 procent.

Onttrekken
De kredietcrisis wordt ook in Rusland gevoeld. De retailgroei van de afgelopen jaren is omgeslagen in een krimp van 5 procent in het eerste kwartaal van 2009. De foodsector weet zich echter te onttrekken aan deze malaise en pluste in dezelfde periode met 16 procent. De Russen lijken hun verworven luxe op het gebied van levensmiddelen niet snel op te geven. Al zijn het vooral de discounters die profiteren van de groei in foodretail.

Wispelturig
Buitenlandse retailers in Rusland moeten rekening houden met een zeer wispelturige overheid. Recentelijk is in het voormalige communistische land een wetsvoorstel ingediend dat vooral de eigen kleine detaillisten moet beschermen. Het voorstel stelt een grens aan de uitbreiding van retailketens in bepaalde markten. Zo zou een bedrijf in bijvoorbeeld Moskou of St Petersburg niet verder mogen groeien dan een omzet van één miljard roebel (circa 22,5 miljoen euro) of een marktaandeel van 25 procent. Met het wetsvoorstel wil de regering van premier Vladimir Poetin voorkomen dat grote retailers te veel macht krijgen. Dit treft ook de eigen consortia zoals X5, moederbedrijf van vier grote supermarktketens. Poetins angst is dat te grote marktaandelen leiden tot prijsverhogingen en onvrede onder de Russische bevolking.

Prijsbeleid Poetin
Onlangs bemoeide de voormalige president zich openlijk met het prijsbeleid van de Perekrestok-supermarkten. Met een gevolg van ministers, retailmanagers, fabrikanten en cameraploegen legde hij een verrassingsbezoek af aan de supermarkt. ‘Wat kost varkensvlees?’, vroeg Poetin wijzend op een prijskaartje van 335 roebel (7,80 euro) aan managing director Yury Kobaladze. Na de bestudering van een lijst met inkoopprijzen concludeerde Poetin dat de prijs twee keer over de kop gaat. ‘Erg veel’, zei hij. Waarop Kobaladze beloofde de prijzen van varkensvlees de volgende dag te zullen verlagen. Het akkefietje kreeg veel aandacht in de Russische pers.

 

 

Reageer op dit artikel